Binding experience between Agrotechnical Schools and Faculty of Veterinary Sciences-UNLPam

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-01

Keywords:

academic bonding, Agrotechnical school, Faculty of Veterinary Sciences, sheep production, population structure

Abstract

This work results from the implementation of Praxis, Reflection and Action in a participatory way, among students and teachers of the last years of agrotechnical schools, with students and researchers from the Faculty of Veterinary Sciences, through the study of emergent properties from a sheep population. It was developed based on bonding all the actors, starting from a problem situation, promoting critical and collaborative efforts that encourage the acquisition of skills to intervene in real productive situations of their community. The university extension promotes the expansion of experiences taking them to the field and allows an enrichment of learning. For members of the university environment, continuous training also means exposing themselves to the reality of their discipline, beyond the classroom and conferring the knowledge acquired to a part of society, understanding that through teaching it is also possible to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Bettina Gómez, Facultad de Ciencias Veterinarias, Universidad Nacional de La Pampa.

Médico Veterinario. Especialista en Sanidad de los Rumiantes domésticos. Doctora en Ciencias Agropecuarias Profesora Adjunta de la Cátedra de Biología General.

Melina Castillo, Facultad de Ciencias Veterinarias, Universidad Nacional de La Pampa.

Facultad de Ciencias Veterinarias, Universidad Nacional de La Pampa.

Dante Alberto Cerutti, Facultad de Ciencias Veterinarias, Universidad Nacional de La Pampa.

Médico Veterinario. Especialista en Reproducción Bovina. Magister en Reproducción. Cátedra de Reproducción Animal. 

Pedro Vicente Palermo, Facultad de Ciencias Veterinarias, Universidad Nacional de La Pampa.

Estudiante de Medicina Veterinaria.

References

Alemany, C. y Sevilla Guzmán, E. (2007). ¿Vuelve la extensión rural? Reflexiones y propuestas agroecológicas vinculadas con el retorno y fortalecimiento de la extensión rural en América Latina. Realidad Económica, (227), pp. 52-74.

Barrientos, M.A. y Ryan, S.L. (2015). Relación entre extensión, educación y comunicación. Compendio Bibliográfico. Asignatura Extensión Rural. Facultad de Ciencias Agropecuarias (FCA), Universidad Nacional de Córdoba (UNC). http://agro.unc.edu.ar/~extrural/Barryan.pdf.

Fals Borda, O. y Rodrigues Brandao, C. (1986). Investigación Participativa. Instituto del hombre. Ediciones de la Banda Oriental.

Ferrer, G. y Barrientos, M. (2016). Sinergia entre extensión y docencia en la Facultad de Ciencias Agropecuarias de Universidad Nacional de Córdoba (Argentina) Revista +E, (6), 248-255. Santa Fe, Argentina. Ediciones Universidad Nacional del Litoral (UNL). doi: https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6350

Freire, P. (1973). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Editorial Siglo XXI.

Gómez, M. B. (2017). Caracterización del potencial lanero y productivo de los biotipos ovinos presentes en la Región Central Argentina. Tesis Doctoral Universidad Católica de Córdoba.

Gómez, M. B.; Castillo, M.; Aguirre, S. I.; Díaz, W.; Vargas, M.; Hick, M. V. H.; Castillo, M. F.; Frank, E. N. (2016). Caracterización de la estructura de los rebaños ovinos del norte de la provincia de La Pampa. Revista de la Asociación Latinoamericana de Producción Animal, 24(1), 1-5.

Hick, M.V.H. y Frank, E.N. (2013). Descripción y alcances de la utilización de la metodología de Estructura Poblacional en Rumiantes Menores productores de fibra. En Memorias XXIII Reunión Latinoamericana de Producción Animal y IV Congreso Internacional de Producción Animal Tropical, 2622-2633.

Lou, Y. y Macgregor, S. K. (2004). Enhancing project-based learning through online between-group collaboration. Educational Research and Evaluation, 10(4-6), 419-440.

Peralta, M. I. (2010). “La Universidad en la construcción de Políticas Públicas” [Panel]. En IV Congreso Nacional de Extensión Universitaria. Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza. 10 al 12 de noviembre de 2010. http://www.uncuyo.edu.ar/extension/upload/Mar%C3%ADa_In%C3%A9s_Peralta.pdf

Documentos:

Resolución 079/2019 Consejo Directivo de la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNLPam. Por la cual se aprueba el Proyecto de Extensión “Vinculación entre docentes y alumnos de escuelas agrotécnicas y Facultad de Ciencias Veterinarias UNLPam para contribuir a la solución de problemas detectados en majadas ovinas a partir de un análisis de estructura poblacional”. 28 de Marzo de 2019.

https://actosresolutivos.unlpam.edu.ar/static_ecs/media/uploads/pdf/8_4_2019_79.pdf

Published

2021-02-13

How to Cite

Gómez, M. B., Castillo, M., Cerutti, D. A., & Palermo, P. V. (2021). Binding experience between Agrotechnical Schools and Faculty of Veterinary Sciences-UNLPam. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, (5). https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-01

Issue

Section

Artículos