The Cult of the Immaculate Conception of Mary and Argentine Laicité in the 20th Century
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v30i1.8414Keywords:
Catholic Church, State, Laicité, Immaculate ConceptionAbstract
Since its proclamation as dogma in 1854, the Immaculate conception played a relevant role in the dissemination of a universe of ideas and values critical of modernity. The article offers a vision of the way in which the cult of the Immaculate Conception influenced the definition of Argentine laicité in the 20th century. The study covers three moments: the celebration of the fiftieth anniversary of the definition of the dogma in 1904, the conflict between the Church and Peronism in 1954 and the decision of Carlos Menem in 1994 to restore December 8th to its status as a national holiday.
Downloads
References
Arnaudo, F. J. (2005). El año en que quemaron las iglesias. Librería Histórica.
Asquini, S. y Núñez, M. V. (2019). El divorcio en las calles: acciones y reacciones en torno a su primer debate parlamentario (1901-1902). Prohistoria, (32), 69-96. https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/prohistoria/article/view/1102
Basso Lacerda, M. (2019). O novo conservadorismo brasileiro: de Reagan a Bolsonaro. Zouk.
Bastero, J. L. (2004). La Inmaculada Concepción en los siglos XIX y XX. Anuario de Historia de la Iglesia, (13), 79-102. https://www.redalyc.org/pdf/355/35501305.pdf
Baubérot, J. (2001). La laïcité comme pacte laïque. En J. Baudouin y P. Portier (Eds.), La laïcité, une valeur d’aujourd’hui? (pp. 39-50). Presses universitaires de Rennes. https://doi.org/10.4000/books.pur.24713
Baubérot, J. (2004). Laïcité 1905-2005, entre passion et raisson. Éditions du Seuil.
Baubérot, J. (2013). Sécularisation, laïcité, laïcisation. Empan, (90), 31-38. https://doi.org/10.3917/empa.090.0031
Bertoni, L. A. (2009). ¿Estado confesional o Estado laico? La disputa entre librepensadores y católicos en el cambio del siglo XIX al XX. En L. A. Bertoni y L. De Privitellio (Comps.), Conflictos en democracia. La vida política argentina entre dos siglos (pp. 45-70). Siglo XXI.
Bianchi, S. (2001). Catolicismo y peronismo. Religión y política en Argentina 1943-1955. Instituto de Estudios Histórico‑Sociales “Prof. Juan Carlos Grosso”.
Broggio, P. (2013). Teologia, ordini religiosi e rapporti politici: la questiones dell’Immacolata Concezione di Maria tra Roma e Madrid (1614-1663). Hispania Sacra, 65(1), 255-281. https://doi.org/10.3989/hs.2013.022
Caimari, L. (1995). Perón y la Iglesia Católica. Religión, Estado y sociedad en la Argentina (1943-1955). Ariel Historia.
Cámara de Diputados de la Nación (1956). Diario de sesiones de la Cámara de Diputados. Tomo I, sesión del 6 de mayo de 1955. Imprenta del Congreso de la Nación.
Cantera Montenegro, S. (2006). Dimensión social de la realeza mariana en el magisterio de Pío XII. Verbo, (441-442), 65-99. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4859041.pdf
De Andrea, M. (1953). La Inmaculada y la actualidad: sermón pronunciado en la catedral metropolitana con motivo de la celebración centenaria del dogma de la Inmaculada Concepción, el domingo 6 de diciembre de 1953. Difusión.
Di Stefano, R. (2010). Ovejas negras. Historia de los anticlericales argentinos. Sudamericana.
Di Stefano, R. (2012). El pacto laico argentino. PolHis, (8), 80-89. https://historiapolitica.com/datos/boletin/polhis8_DiSTEFANO.pdf
Esquivel, J. C. (2004). Detrás de los muros. La Iglesia católica en tiempos de Alfonsín y Menem (1983-1999). Universidad Nacional de Quilmes.
Fabris, M. (2011). Iglesia y democracia. Avatares de la jerarquía católica en la Argentina post autoritaria (1983-1989). Prohistoria.
Fasolino, N. (1949). La piedad mariana, salvación del mundo en la hora actual III. Criterio, (1087), 97-101.
Fogelman, P., Ceva, M. y Touris, C. (Eds.). (2013). El culto Mariano en Luján y San Nicolás. Religiosidad e historia regional. Biblos.
Franceschi, G. (1946). Crónica Marial. Devoción a María, devoción de hombres. Criterio, (970), 376-378.
Furlong, G. (1944). Historia del Colegio del Salvador y de sus irradiaciones culturales y espirituales en la ciudad de Buenos Aires, 1617-1943. Tomo II: 1868-1943. Colegio del Salvador.
Furlong, G. (1945). Monseñor Pablo Cabrera. Su personalidad-su obra-su gloria. Huarpes.
García de Loydi, L. (1956). La Iglesia frente al peronismo. Bosquejo histórico. Centro de Información Católica.
Gay-Canton, R. (2011). Entre dévotion et théologie scolastique. Réceptions de la controverse médiévale autour de l’Immaculée Conception en pays germaniques. Brepols.
Herrán, L. M. (1983). Relación María-Iglesia: María es tipo de la Iglesia por ser su madre. En P. Rodríguez, J. Sancho, J. Belda, R. Lanzetti, T. Rincón y J. M. Zumaquero (Eds.), Sacramentalidad de la Iglesia y Sacramentos: IV Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra (pp. 233-247). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Knaak Peuser, A. (1946). María la madre de Dios. Criterio, (969), 344-348.
Lida, M. (2012). La rotativa de Dios. Prensa católica y sociedad en Buenos Aires: El Pueblo, 1900-1960. Biblos.
Lo Prete, O. (2004, 12 de agosto). Los feriados de carácter ‘religioso’ en la Argentina. Consejo Argentino para la Libertad Religiosa. http://www.calir.org.ar/pubrel04103.htm
Luna, F. (2008). Breve historia de los argentinos. Booket.
Mauro, D. (Coord.). (2021). Devociones marianas. Catolicismos locales y globales en la Argentina. Desde el siglo XIX a la actualidad. Prohistoria.
Menozzi, D. (2014). Contro la modernità politica. L’Immacolata Concezione di Maria. En T. Faitini & F. Ghia (Eds.), Politica e Religione. 2014: La politica del Magnificat. Questioni di mariologia política (pp. 149-176). Morcelliana.
Milot, M. (2002). Laïcité dans le Nouveau Monde. Le cas du Québec. Brepols.
Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto. (1904). Memoria de Relaciones Exteriores y Culto presentada al Honorable Congreso Nacional correspondiente al año 1903-1904. Taller Tipográfico de la Penitenciaría Nacional.
Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto. (1905). Memoria de Relaciones Exteriores y Culto presentada al Honorable Congreso Nacional correspondiente al año 1904-1905. Taller Tipográfico de la Penitenciaría Nacional.
Morán Faúndes, J. M. (2022a). Ensambles entre el activismo neoconservador y el neoliberalismo: mirada desde el sur. Estudios Sociológicos, 40(119), 391-422. https://doi.org/10.24201/es.2022v40n119.2190
Morán Faúndes, J. M. (2022b). Neoliberalismo y neoconservadurismo: ¿cómo se ensamblan ambos proyectos hoy en Latinoamérica? En M. A. Peñas Defago, M. C. Sgró Ruata y M. C. Johnson (Comps.), Neoconservadurismos y política sexual. Discursos, estrategias y cartografías de Argentina (pp. 59-88). Ediciones del Puente. http://hdl.handle.net/11336/172448
Otero, P. (1904). Oración patriótica pronunciada por Fr. Pacífico Otero O.F.M. el 25 de Mayo en la Iglesia Catedral. Tipografía Los Principios.
Padilla y Bárcena, P. (1916). Obras pastorales del Ilustrísimo Señor Dr. D. Pablo Padilla y Bárcena, obispo de Tucumán (República Argentina). Tomo I y II. Herder.
Pío IX. (1954). Bula “Ineffabilis Deus”, 8 de diciembre de 1854. En Doctrina pontificia-IV-Documentos marianos, edición preparada por el padre Hilario Marín S. I. (pp. 171-193). Biblioteca de Autores Cristianos.
Pío X. (1954). Epís. enc. “Ad diem illum”, 2 de febrero 1904. En Doctrina pontificia-IV-Documentos marianos, edición preparada por el padre Hilario Marín S. I. (pp. 363-386). Biblioteca de Autores Cristianos.
Pío XII. (1954a). Epís. enc. “Fulgens Corona”, 8 de septiembre de 1953. En Doctrina pontificia-IV-Documentos marianos, edición preparada por el padre Hilario Marín S. I. (pp. 704-724). Biblioteca de Autores Cristianos.
Pío XII. (1954b). Radiomensaje a la Acción Católica Italiana en la apertura del Año Mariano, 8 de diciembre de 1953. En Doctrina pontificia-IV-Documentos marianos, edición preparada por el padre Hilario Marín S. I. (pp. 730-743). Biblioteca de Autores Cristianos.
Prosperi, A. (2006). L’Immacolata a Siviglia e la fondazione sacra della monarchia spagnola. Studi Storici, 47(2), 481-510. https://www.jstor.org/stable/20567359
Sanguinetti, M. J. (1954). La representación diplomática del Vaticano en los países del Plata. Talleres Gráficos Abecé.
Tarditi, R. (2009). La huelga general del 1 y 2 de diciembre de 1904 y la ola de huelgas en frigoríficos y mataderos [ponencia]. XII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia, San Carlos de Bariloche, Argentina. https://cdsa.aacademica.org/000-008/1287
Urquiza, F. (2010). Iglesia y neoliberalismo. La Iglesia Católica argentina ante las reformas de la década de 1990 y el inicio de una nueva relación con la sociedad. Biblos.
Zanca, J. (2018). Los humanistas universitarios. Historia y memoria (1950-1966). Editorial de la Universidad de Buenos Aires.
Zimmermann, E. (1995). Los liberales reformistas. La cuestión social en la Argentina, 1890-1916. Sudamericana/Universidad de San Andrés.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Quinto Sol

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).
4.png)
2.png)












_(2).png)


1.jpg)



1.jpg)




