Rock Operas for Liberation: Youth, Music and Politics in Argentina in the 1970s

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v29i1.8403

Keywords:

Music, Youth, Politics

Abstract

In late 1972, four rock operas were released in Argentina: Sudamérica o el regreso a la aurora by Arco Iris, Cristo Rock by Raúl Porchetto, Tontos (Operita) by Billy Bond and the Pesada del Rock and Roll and Ohperra vida de Beto de Materia Gris. In this paper, I analyze the music and lyrics of these records and a series of newspaper and magazine articles that commented on them. I examine in this way some of the biggest efforts made by Argentine rockers to bring their musical ambitions into dialogue with the discourses of protest and the expectations of social transformation that intensified precisely during those months in Argentina. How did Argentine rock participate in the process of social mobilisation and political radicalisation then underway? What could or should be the role of rock in those days of politicisation, according to rock musicians, rock fans and political activists? In responding to these questions, this paper contributes to the understanding of the links between youth, music and politics in Argentina in the 1970s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alabarces, P. (1993). Entre gatos y violadores. El rock nacional en la cultura argentina. Colihue.

Buch, E. (2014). L’autonomie. En N. Heinich, J. M. Schaeffer y C. Talon-Hugon (Comps.) Par-delà le beau et le laid. Enquêtes sur les valeurs de l’art (pp. 23-32). Presses Universitaires de Rennes.

Buch, E. (2016). Música, dictadura, resistencia. La Orquesta de París en Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

Buch, E. (2017). Mahler’s Fifth, Daniel Barenboim, and the Argentine Dictatorship: On Music, Meaning, and Politics. The Musical Quarterly, 100(2), 122-154. https://doi.org/10.1093/musqtl/gdx015

Cambiasso, N. (2015). Vendiendo Inglaterra por una libra. Una historia social del rock progresivo británico. Gourmet Musical.

Cambiasso, N. (2018). Arco Iris. Tiempo de resurrección. En Que cien flores florezcan. Innovación musical y experimentación social en América y en Europa (pp. 74-90). Gourmet Musical.

Casali, E., Castro, L. y Ceci, M. (2014). Silencio marginal. Memorias del rock argentino. Punto de Encuentro.

Chastagner, C. (2012). De la cultura rock. Paidós.

Courtis, A. (2013). “‘Había una vez”. Ruptura, psicodelia y plunderphonics. Sobre Tontos (Operita) de Billy Bond y la Pesada del Rock and Roll. En D. Esteras y E. Fanego (Comps.) 10 discos del rock nacional presentados por 10 escritores (pp. 27-54). Paidós.

Covach, J. (1997). Progressive Rock, “Close to the Edge,” and the Boundaries of Style. En J. Covach y G. Boone (Eds.) Understanding rock. Essays in musical analysis (pp. 3-32). Oxford University Press.

De Riz, L. (2000). La política en suspenso, 1966-1976. Paidós.

Delgado, J. (2016). El show de los muertos: música y política en el grupo de rock argentino Sui Generis. A contracorriente, 13(3), 18-49.

Delgado, J. (2017). Tu tiempo es hoy. Eterna Cadencia.

Dunn, C. (2001). Tropicália and the emergence of a Brazilian counterculture. The University of North Carolina Press.

Fernández Bitar, M. (2015). 50 años de rock en Argentina. Sudamericana.

Flachsland, C. (2015). Los setenta: militantes y rockeros. Banderas en mi corazón. En Desarma y sangra. Rock, política y nación (pp. 37-44). Casanova.

Gilman, C. (2012). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Siglo XXI.

Grinberg, M. (2015). Un mar de metales hirvientes. Crónicas de la resistencia musical en tiempos totalitarios (1975-1980). Gourmet Musical.

Longoni, A. y Mestman, M. (2008). Del Di Tella a “Tucumán Arde”. Vanguardia artística y política en el 68 argentino. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Macan, E. (1997). Rocking the classics: English progressive rock and the counterculture. Oxford University Press.

Manzano, V. (2011, 5-7 de enero). Making Third World Argentina: Place, Emotions, and Revolutionary Politics, 1966-1976 [ponencia]. 125th Annual Meeting of the American Historical Association. Boston, Estados Unidos.

Manzano, V. (2014). Rock nacional and Revolutionary Politics: The Making of a Youth Culture of Contestation in Argentina, 1966-1976. The Americas, 70 (3), 393-427. https://doi.org/10.1353/tam.2014.0030

Manzano, V. (2017). La era de la juventud en la Argentina. Cultura, política y sexualidad desde Perón hasta Videla. Fondo de Cultura Económica.

Molinero, C. (2011). Militancia de la canción. Política en el canto folklórico de la Argentina (1944/1975). Ediciones de Aquí a la Vuelta/Editorial Ross.

Moore, A. (2013). British rock: the short “1968”, and the long. En B. Kutschke y N. Barley (Eds.) Music and Protest in 1968 (pp. 154-170). Cambridge University Press.

Provéndola, J. (2015). Rockpolitik. 50 años del rock nacional y sus vínculos con el poder político argentino. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Pujol, S. (2019). El año de Artaud. Planeta.

Rockwell, J. (1992). Rock Opera. En S. Sadie (Ed.) The New Grove Dictionary of Opera. Volumen 3. Macmillan.

Sheinbaum, J. (2008). Periods in Progressive Rock and the Problem of Authenticity. Current Musicology, 85, 29-51. https://doi.org/10.7916/cm.v0i85.5130

Shuker, R. (2005). Popular Music. The Key Concepts (Second Edition). Routledge.

Sigal, S. (2002). Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta. Siglo XXI.

Terán, O. (2013). Nuestros años sesentas. La formación de la nueva izquierda intelectual argentina. Siglo XXI.

Torre, J. C. (1994). A partir del Cordobazo. Estudios, 4, 15-24.

Vila, P. (1989). “Rock argentino: The Struggle for Meaning”. Latin American Music Review, 10(1), 1-28.

Vila, P. (Ed.) (2014). The Militant Song Movement in Latin America: Chile, Uruguay and Argentina. Lexington Books.

Wollman, E. (2006). The Theater Will Rock. A History of the Rock Musical, from Hair to Hedwig. The University of Michigan Press.

Published

2024-12-17

How to Cite

Delgado, J. (2024). Rock Operas for Liberation: Youth, Music and Politics in Argentina in the 1970s. Quinto Sol, 29(1). https://doi.org/10.19137/qs.v29i1.8403

Issue

Section

Thematic clusters / Dossiers