Collective Reading: a Popular Education Approach to Literature at a Secondary School for Youth and Adults in the City of Buenos Aires

  • Ana Lea Blaustein Kappelmacher Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas /Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2019-161606

Keywords:

reading, literature, adult education, secondary education, social movement

Abstract

This paper explores possible linkages between some aspects of Latin American Popular Education  (Educación Popular latinoamericana) and classroom approaches to literary texts, based on the analysis of classwork around the reading of Aldous Huxley’s Brave New World (Spanish title: Un Mundo Feliz) at a working-class secondary school for youth and adults (Bachillerato Popular) in Pompeya, City of Buenos Aires, Argentina. The educational process, documented through an ethnographic lens, takes place in an interdisciplinary course that connects literature with the cooperative movement and the solidarity economy. This curricular option, in the context of a secondary school for youth and adults whose political/pedagogical stance recognizes the value of self-government, horizontalism and popular participation as some of its ruling principles, has an impact on the production of critical knowledge, on  pedagogical relationships within the classroom, and on the structuring of the educational process, including its evaluation. From a reading conception as a cultural practice framework, this paper identifies the potentials and tensions in the pedagogical strategies displayed in the classroom, with the goal of developing collective knowledge between concrete individuals, on and through literature

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lea Blaustein Kappelmacher, Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas /Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”

Profesora de enseñanza media y superior en Letras (orientación: Lingüística) y doctoranda en Ciencias de la Educación, con dirección del Dr. Gustavo Bombini, por la Universidad de Buenos Aires. Beca doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas en curso. Miembro del Grupo de Estudio sobre Movimientos Sociales y Educación Popular [GEMSEP], IIGG, FSOC-UBA. Adscripta a la cátedra de Didáctica especial y prácticas de la enseñanza (Bombini) de la carrera de Letras, Universidad de Buenos Aires. Ayudante de primera del seminario Educación popular y movimientos sociales en América Latina (Wahren) de la carrera de Sociología, Universidad de Buenos Aires. Integrante de uno de los proyectos ganadores del Programa de Apoyo a la Investigación Comprometida [CLACSO-TNI] 2016-2017, “Educación Pública Popular y Autonomía: Las complejas relaciones entre los Bachilleratos Populares y el Estado en Argentina. Miradas desde los propios movimientos sociales”, junto con Paola Rubinsztain y Shirly Laura Said. Educadora popular en Bachilleratos Populares de Jóvenes y Adultos. Profesora de español para extranjeros (Programa de capacitación en enseñanza de español como lengua segunda y extranjera, del Laboratorio de Idiomas de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, aprobado). Experiencia docente en niveles medio y superior de enseñanza.

Published

2019-05-28