Baxada Classicists: The Development of Classical Studies in Paraná (1960-1980)

Keywords:

Classical studies, Paraná, University of Entre Ríos, Teachers Institute

Abstract

This article examines the development of Hellenic studies in the city of Paraná during the 1960s and 1970s. It was a stage characterized by the presence, in the capital of Entre Ríos, of a number of individuals who in one way or another contributed to promoting the study and teaching of classical Greek culture. Along these lines, the intellectual trajectories and academic networks of these scholars are the focus of this research. Emphasis will be placed on the figures of Osvaldo Melella and Vicente Visñovezky, for the field of Literature, Juan Carlos Wirth for the domain of History, and Celia Ortiz de Montoya for Philosophy. Finally, this study seeks to uncover the reasons that led to a loss of interest in classical studies in the academic communities in the 1980s and 1990s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Alexander Olivera , Universidad Autónoma de Entre Ríos

Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Licenciado en Historia por la Universidad Autónoma de Entre Ríos (UAER). Docente de la carrera de Historia de la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales de la UAER. Miembro del Equipo Responsable del Proyecto “Modos de construcción y uso del saber en la Antigüedad y sus relecturas medievales y contemporáneas” (UNL), e Integrante del Proyecto de Investigación Plurianual “Igualdad, reconocimiento y anti-meritocracia en el socialismo contemporáneo” (CONICET). Es autor del artículo “La Guerra del Peloponeso como Guerra Total” (De Rebus Antiquis 10, 2021) y “El concepto de imperio en el pensamiento político griego clásico” (Nova Tellus 38/1, 2020), entre otras publicaciones en el país y el extranjero.

Published

2023-05-30

How to Cite

Olivera , D. A. (2023). Baxada Classicists: The Development of Classical Studies in Paraná (1960-1980). Circe De clásicos Y Modernos, 27(1), 195–217. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/circe/article/view/7554