Tense Interaction in a Virgilian Cento

Keywords:

Late Antiquity, Virgilian cento, Virgil, Tenses, Narrative function

Abstract

The aim of this paper is to consider the epilogue (vv. 151-162) of the Virgilian cento Hippodamia –which narrates in 162 lines the myth of the princess– based on the narrative consequences of using different tenses, since this section is the only case in the whole cento where perfect tense exceeds present tense. The hypothesis is that the centonarius has ‘narrative’ motives for the use of each of those tenses, thus he can give more or less dramatic tension according to his needs.

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Author Biography

Marcos Carmignani, Conicet - Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado en Letras Modernas y Licenciado en Letras Clásicas y Doctor en Letras (Universidad Nacional de Córdoba). Profesor Titular Regular de Filología Latina y Profesor Adjunto Regular a cargo de Historia de la Literatura Latina en la Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC) y Profesor Titular Regular de Latín I y II en la Facultad de Lenguas (UNC). Investigador Adjunto del CONICET. Director de proyectos de investigación dentro del campo de la literatura latina. Algunos de sus últimos trabajos publicados: “Algunas notas a Petronio, Sat. 118”, en Faventia, 2020; “‘El lobo’ de Petronio en la Antología de la Literatura Fantástica de J. L. Borges, S. Ocampo y A. Bioy Casares” en International Journal of Classical Tradition, 2019; Vergiliocentones. Critical Studies - Los Centones Virgilianos. Estudios Críticos (con S. Audano), Córdoba, 2017.

Published

2020-06-23

How to Cite

Carmignani, M. (2020). Tense Interaction in a Virgilian Cento. Circe De clásicos Y Modernos, 24(1), 43–57. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/circe/article/view/4989