A literature class: the writing of reading

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270116

Keywords:

class, teaching narrative, procedural script, text-reading, deliveries

Abstract

This text presents the study of a particular case in which the author shares the narrative of a teaching practice, that is to say, the conjectural script (Bombini, 2002) of a literature class. The procedural framework illustrates how in class students practice the production of texts-readings (Barthes, 1970) based on the novel The Old Man and the Sea by Ernest Hemingway. The objectives of this work were to make this class known, to report a specific practice, to discuss what is read, how and from which position the reading is done, as well as to enhance the horizons of teaching intervention that allows for delivery development (Gerbaudo, 2011) and stimulates discussions about reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Aranda, Universidad Católica de Santa Fe, Argentina

Profesor  y Licenciado en Letras (UCSF). Especialista Docente de Nivel Superior en Escritura y Lectura. Diplomado Superior en Pedagogías de las Diferencias. Diplomado en Escritura Creativa. Se desempeña como investigador, docente y escritor. Colaboró con artículos y ensayos para diversos medios. Varios de sus trabajos se pueden encontrar en la web.

References

Barthes, R. (2010) [1977]. Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI.

Barthes, R. (1994) [1970]. Escribir la lectura. En R. Barthes (1994), El susurro del lenguaje. Paidós.

Bombini, G. (2001). La literatura en la escuela. En M. Alvarado (Coord.), Entre líneas. Teorías y enfoques en la enseñanza de la escritura, la gramática y la literatura. Flacso/Manantial.

Bombini, G. (2002). Prácticas docentes y escritura: hipótesis en torno a una relación productiva. Primeras Jornadas de Prácticas y Residencias en la Formación Docente, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. http://renpyr.xtrweb.com/jornadas/(D)%20Practicas/WebTrabajos/BOMBINI%20T.htm

Freire, P. (2008) [1981]. La importancia de leer. En La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI.

García Márquez, G. (1981). Mi Hemingway personal. http://elpais.com/diario/1981/07/29/opinion/365205612_850215.html

Genette, G. (2001) [1987]. Prólogo. En Genette (2001), Umbrales. Siglo XXI.

Gerbaudo, A. (2011). Precisiones categoriales (a modo de introducción). El docente como autor del currículum: una reinstalación política y teórica necesaria. En A. Gerbaudo (Dir.), La lengua y la Literatura en la escuela secundaria. UNL-Homo Sapiens Ediciones.

Hemingway, E. (2011). El viejo y el mar. Debolsillo.

Kristeva, J. (1978). La productividad denominada texto. En Semiótica II. Fundamentos.

Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. Fondo de Cultura Económica.

Plimton, G. (1954). “Entrevista a Ernest Hemingway”. https://www.agenciapacourondo.com.ar/cultura/entrevista-ernest-hemingway

Villoro, J. (2003). Prólogo. En E. Hemingway (2011), El viejo y el mar. Debolsillo.

Published

2023-01-02

How to Cite

Aranda, P. (2023). A literature class: the writing of reading. Praxis Educativa, 27(1), 1–10. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270116

Issue

Section

Artículos