Conceptions of Law in Citizenship Education in Argentina. A comparative curricular study

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270115

Keywords:

Citizen Education, Law, Secondary Education, Curriculum

Abstract

The complexity that citizen education spaces owe to their multidisciplinary nature makes the study of disciplinary conceptions that underlie curricular developments relevant. In this sense, the present work proposes to analyze the curricular definitions on education for citizenship at the secondary level from a comparative study of the jurisdictions of the City of Buenos Aires and the Province of Buenos Aires. In particular, the conceptions of law that underlie the curricular designs of each jurisdiction will be investigated, taking into account the different levels of government of the educational system and the articulation of jurisdictional and national initiatives at the federal level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matias Nahuel Manelli, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Abogado y Profesor para la Enseñanza Media y Superior en Ciencias Jurídicas (UBA). Maestrando en Ciencias Sociales con Orientación en Educación (FLACSO) y Doctorando en Derecho (UBA). Becario de Doctorado UBACyT – Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales “Ambrosio L. Gioja”.  mmanelli@derecho.uba.ar

Samanta Sofía Delas, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Abogada y Profesora para la Enseñanza Media y Superior en Ciencias Jurídicas (UBA). Maestranda en Docencia Universitaria y Doctoranda en Derecho (UBA). Becaria de Doctorado PICT – Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales “Ambrosio L. Gioja”.  samantadelas@derecho.uba.ar

References

Böhmer, M. (2003). Algunas sugerencias para escapar del silencio del aula. Academia. Revista sobre Enseñanza del Derecho, 1: 13-34.

Bottarini, R. (2013). La educación ciudadana en el vendaval político argentino. En Schujman, G. y Siede, I. (Comps.) Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Aique.

Cardinaux, N. (2002). La formación jurídica en la enseñanza media en Revista de Sociología del Derecho 21/22 (Noviembre 2001- abril 2002).

Cardinaux, N. (2013). Concepciones del derecho: su impacto sobre los métodos de enseñanza. En: Schujman, G. y Siede, I. (Comps.) Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Aique.

Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

De Alba, A. (2006). Curriculum: crisis, mito y perspectivas, Miño y Dávila Editores.

Dubet F. (2003). Mutaciones cruzadas: ciudadanía y escuela.. En BENEDICTO, J. y M. MORÁN, M. (coord.). Aprendiendo a ser ciudadanos. Instituto de la Juventud.

Dubet, F. (2010). Crisis de la transmisión y el declive de la institución. En: Política y Sociedad. Vol. 47 Nro. 2, Madrid, pp. 12-25.

Fairstein G. (2016). El discurso pedagógico jurídico en la escuela secundaria. Academia. Revista sobre Enseñanza del Derecho, 14 (28), 2016. pp. 145-156.

Lista, C. (2006). La educación jurídica en Argentina: tendencias y perspectivas. Rogelio Pérez Perdomo y Julia Rodríguez Torres (editores), La formación jurídica en América Latina. Universidad del Externado de Colombia, pp. 239-271.

Porro, I. e Ippólito, M. (2003). Educación política y régimen político. Un recorrido por la enseñanza de lo político en la escuela media argentina (1953-2003). Trabajo presentado en el 6to. Congreso de Ciencia Política de la Sociedad Argentina de Análisis Político. Universidad Nacional de Rosario. 5 al 8 de noviembre de 2003.

Romero, L. (coord.). (2004). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares, Siglo XXI.

Ruiz, G. (2016): Reformas educativas nacionales: definiciones normativas y voces públicas. En: Ruíz, G. (coord). La Educación secundaria obligatoria en el marco de las reformas educativas nacionales. Regulaciones federales y políticas jurisdiccionales. Eudeba.

Siede, I. (2013). Apuntes para pensar la educación en la ciudadanía del siglo XXI en Revista Reseñas de Enseñanza de la Historia, Octubre 2013.

Siede, I. & Larramendy, A. (2013). ¿Cómo se construye ciudadanía en la escuela? UNIPE: Editorial Universitaria, 2013.

Siede, I. (2016) Peripecias de los derechos humanos en el currículo escolar de Argentina, Buenos Aires, Eudeba, 2016.

Terigi, F. (1999) Currículo. Itinerarios para aprehender un territorio. Santillana.

Published

2023-01-02

How to Cite

Manelli, M. N., & Delas, S. S. (2023). Conceptions of Law in Citizenship Education in Argentina. A comparative curricular study. Praxis Educativa, 27(1), 1–13. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270115

Issue

Section

Artículos