Geography and geographers of the 21st century: horizons and perspectives

Keywords:

globalization, territories, transformations, geography, professional expectations

Abstract

 

The present work gathers some analyses and discussions that the author presented in recent years in various conferences and courses designed for teachers, researchers, graduate, undergraduate and postgraduate students of the National Universities of the Northeast (UNNE), Southern Patagonia (UNPA) and Catamarca (UNCa) in Argentina and the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC). The purpose of this work is to contribute to the diagnosis of the configuration of the world today and the transformations made evident by geographical spaces, with the intention of resignifying the role of geography and that of its makers in a highly dynamic context. In this sense, some of the author’s own analysis, evaluations and reflections are considered, as well as others borrowed from prominent thinkers, who contribute valuable ideas, perceptions, concerns and worries about the state of the geography and the existing perspectives to face the changes that occur in the discipline and those that will inevitably happen in the coming years.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dante Edin Cuadra, Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Humanidades. Departamento de Geografía.

Profesor Adjunto Regular de la cátedra Introducción a la Geografía (Profesorado y Licenciatura en Geografía).

Profesor Titular de la cátedra Seminario de Geografía Humana (Licenciatura en Geografía).

Investigador Categoría 3 del Programa de Incentivos (SGCyT-UNNE).

Director del Instituto de Geografía de la UNNE (por concurso, período 2012-2016).

 

References

Berciano Villalibre, M. (1998). Debate en torno a la Posmodernidad. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, (88), Universidad Complutense de Madrid, 97-114.

Blanco, J. (2009). Espacio y territorio: elementos teórico-conceptuales implicados en el análisis geográfico. En: M. V. Fernández Caso y R. Gurevich. Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Un temario para su enseñanza (pp. 37-64). Buenos Aires, Argentina: Ed. Biblos.

Buzai, G. (1998). Impacto de la geotecnología en el desarrollo teórico metodológico de la ciencia geográfica. Hacia un nuevo paradigma en los albores del siglo XXI. Tesis Doctoral. Mendoza, Argentina: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.

Capel, H. (1998). Una geografía para el siglo XXI. Scripta Nova.

Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 2 (19), Universidad de Barcelona, 1998, 1-13.

Cuadra, D. E. (2013). Teoría de la geografía: reflexiones en torno a la identidad de la disciplina. Revista Perspectiva Geográfica, 18 (2), Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 325-46.

Cuadra, D. E. (2014). Los enfoques de la geografía en su evolución como ciencia. Revista Geográfica Digital, 11 (21), Universidad Nacional del Nordeste, 1-22.

Daus, F. (1978). Qué es la geografía. Buenos Aires, Argentina: Editorial Columbia. Oikos.

Galeano, E. (2001). Palabras andantes. Buenos Aires, Argentina: Producciones Gráficas S.R.L.

Gurevich, R. (2005). Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos. Una introducción a la enseñanza de la geografía. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica S. A.

Harvey, D. (1998). La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.

Lacoste, Y. (1977). La geografía un arma para la guerra. Barcelona, España: Ed. Anagrama.

Liendo, O. y Romegialli, M. (1997). La enseñanza de la Geografía en un mundo globalizado. Geografía y globalización en el siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Contribuciones Científicas GǢA-Sociedad Argentina de Estudios Geográficos.

López Fernández, J. (2016). De las TIG a las TAG en la formación docente. XVII Congreso Nacional de Tecnologías de Información Geográfica. AGE, CSIC, Málaga, España, 1-6.

Martínez Rivillas, A. (2011). El debate epistemológico contemporáneo sobre los objetos de estudio de la geografía y una propuesta preliminar de geografía multidimensional. Revista Perspectiva Geográfica, (16), 267-88.

Ortega Valcárcel, J. (2000). Los horizontes de la geografía. Barcelona, España: Ariel Geografía.

Peña Mohr, J. y Cae, G. (1985). Investigación en Tecnología de Salud. Proceso-Disciplinas-Campos-Prioridades. Washington D.C, E.E.E.U.U.: Organización Panamericana de la Salud (OMS), Programa de Desarrollo de Tecnología en Salud.

Pickenhayn, J. A. (1994). Epistemología y Geografía. Buenos Aires, Argentina: Ed. Plus Ultra.

Pinto Blanco, A. (2014). Construcción colectiva de conocimiento: de la teoría a la práctica a través de ambientes digitales. Antioquía, Colombia: Institución Universitaria Envigado. Ciencia, Educación y Desarrollo.

Serrano, J. (24-12-2009). Reflexión de Einstein. El Periódico Mediterráneo. Recuperado de https://www.elperiodicomediterraneo.com/noticias/opinion/reflexion-einstein_518520.html

Soja, E. (1997). El tercer espacio. Ampliando el horizonte de la imaginación geográfica. Geográfikos. Revista del 6º Encuentro de Geógrafos de América Latina, (8), Buenos Aires, Argentina, 71-76.

Published

2020-05-08

How to Cite

Cuadra, D. E. (2020). Geography and geographers of the 21st century: horizons and perspectives. Huellas, 24(1), 31–52. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/huellas/article/view/4182

Issue

Section

Artículos