Photograph the environment. Contributions from an experience with children and adolescents in the neighborhood
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-0202Keywords:
environment, community, rights of the child, extension projectAbstract
This article is based on the story of a work experience within the framework of the extension project "Education and Promotion of Rights in the José Luis Cabezas neighborhood of Ensenada" (FaHCE-UNLP). It consisted of a photography workshop focused on the environment, through which different activities were developed with children and adolescents from the neighborhood. From there, the article seeks to highlight two dimensions that cross the extension work in our team. On the one hand, a methodological strategy that starts from recovering and valuing the knowledge and practices of children and adolescents. On the other hand, a perspective "from below”, that, as part of the territory, takes on full meaning in and for its inhabitants. It is
concluded that the workshop, oriented by the promotion of access to rights, it strengthened the conception of the environment as an amalgam between the natural and the built.
Downloads
References
Cavalli Dalla Rizza, V. (2020). Estar y producir en colectivo. Reflexiones sobre los saberes desde la experiencia de los Espacios de Formación Integral de la Universidad de la República. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), e0009. https://doi.org/10.14409/extension.2020.13.Jul-Dic.e0009.
D´Amico, P. y Agoglia, O. (2019). La cuestión ambiental en disputa: el ambientalismo hegemónico y la corriente ambiental crítica. Lecturas desde y para América Latina. Revista Colombiana de Sociología, 42(1), 97-116.
Ezcurra, D.; Girado, A. y Migueltorena, A. (2020). Territorializar la extensión universitaria: diálogo de saberes y co-construcción de conocimiento. Revista Masquedós, 5(5).
Gómez Cruz, E. (2012). De la cultura Kodak a la imagen en red. Una etnografía sobre fotografía digital. UOC.
Ingold, T. (2002). The perception of environment. Routledge.
INADI-UNLP (2014). Discriminación y racismo en la ciudad de La Plata. INADI.
Pi Puig, A. P. (2019). Abordajes sobre el ambiente en la teoría sociológica: diálogo entre formulaciones del Norte y cuestionamientos al desarrollo del Sur. Revista Colombia de Sociología, 42(1), 73-95.
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Alfaguara.
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.