The workshop as a technique to promote systemic environmental visions
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-0204Keywords:
participatory techniques, Provincial Reserve Parque Luro, management of natural reservesAbstract
Within the framework of the University Extension Program Praxis of Food Sovereignty (UNLPam), various workshops on environmental awareness were conducted. In September 2022, on the occasion of the XVI Latin American Meeting of Students in Natural Resources and Environment (Santa Rosa, La Pampa), the workshop "Controversies about the perimeter fencing of the Provincial Reserve Parque Luro" was put into practice. It was a participatory and reflective critical meeting that not only allowed us to think about the pros and cons of the fence in the use of the Reserve, but also served to cast doubt on the first certainties about this management technique. Due to its modality, the workshop achieved moments and spaces of learning from the perspective of the “other”.
Downloads
References
Amieva, E. O. (1993). El Parque Luro. Pampeano.
Folmer, M. M. (2023). Evaluación ecológica y social del alambrado perimetral de la Reserva Provincial Parque Luro, La Pampa-Argentina. [Tesis de grado, Universidad Nacional de La Pampa].Repositorio Digital de acceso abierto UNLPam
Lowe, S., Browne, M., Boudjelas, S. y De Poorter, M. (2004). 100 de las Especies Exóticas Invasoras más dañinas del mundo. Una selección del Global Invasive Species Database. Publicado por el Grupo Especialista de Especies Invasoras (GEEI), un grupo especialista de la Comisión de Supervivencia de Especies (CSE) de la Unión Mundial para la Naturaleza (UICN), 12.
Mendoza, M. (2016). Elementos para entender la extensión en la universidad. En E+E: Estudios de Extensión en Humanidades, 4 (4). Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EEH/article/view/15140
Mendoza, M. (2023). Otredad y política en la formación universitaria. Manuscrito presentado para su publicación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.