Re-think and act: Experience of the University Nutrition Education and Care Program (PREANU) of the University of Costa Rica in the context of the COVID-19 crisis, period 2020-2021

  • Emmanuel Delgado Larios Universidad de Costa Rica
  • Patricia Sedó Masís Universidad de Costa Rica
  • Raquel Arriola Aguirre Universidad de Costa Rica
  • Adriana Murillo Castro Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-03

Keywords:

nutrition, nutritional education, nutritional care, COVID-19

Abstract

It reflects on the experience of the University Nutrition Education and Care Program of the University of Costa Rica, in response to the context of the crisis caused by COVID-19, the learning and challenges given the health emergency, the new socioeconomic needs and the growth of the population. food and nutritional insecurity in the population, for which a prompt university response is demanded. New topics and approaches were identified, and the adaptation or creation of new methodologies and tools due to the virtualization of work. Among the challenges and challenges are the limited resources for the sustainability of actions and innovation, as well as alliances with other instances to provide timely and relevant support to vulnerable populations that presented, since before the pandemic, and then perhaps more, serious food problems. and nutritional factors that affect their health and well-being, with educational and technological gaps and fewer opportunities for development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emmanuel Delgado Larios, Universidad de Costa Rica

Licenciado en Nutrición, Universidad de Costa Rica. Docente e investigador de la Escuela de Nutrición.

Patricia Sedó Masís, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Nutrición, Maestría en Gerontología de la Universidad de Costa Rica. Maestría en Administración Educativa, Universidad Latina de Costa Rica. Docente e investigadora de la Escuela de Nutrición.

Raquel Arriola Aguirre, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Nutrición, Maestría en Ciencias Biomédicas de la Universidad de Costa Rica. Docente e investigadora de la Escuela de Nutrición.

Adriana Murillo Castro, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Nutrición, Universidad de Costa Rica. Maestría en Tecnología Educativa con énfasis en Producción de Medios Instruccionales,  Universidad Estatal a Distancia. Docente e investigadora de la Escuela de Nutrición.

References

Barbieri, A. (2021). La Universidad de Buenos Aires en la pandemia. Escalante, R. Ed. Universidades en pandemia (1 ed.). Cuadernos de Universidades, No. 14, Unión de Universidades de América Latina y El Caribe, México, pp. 25-48. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/08/unversidades_pandemia_rectores.pdf

Escalante, R. (2021). Universidades en pandemia. (ed 1.) Cuadernos de Universidades, No. 14, Unión de Universidades de América Latina y El Caribe, México. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/08/unversidades_pandemia_rectores.pdf

FAO/CEPAL (2020). Sistemas alimentarios y COVID-19 en América Latina y El Caribe: ¿cómo incrementar la resiliencia?. Boletín FAO/CEPAL No.2, abril 2020. https://www.fao.org/3/ca8872es/CA8872ES.pdf

Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol. L, núm. Esp., 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Mora, A., Vargas, J., Araya, O., Camacho, D., Fernández, D., Piedra, S. (2021). La pandemia de COVID-19: efectos sobre el desarrollo humano sostenible y medidas tomadas para enfrentarla. VI Informe del Estado de la Región 2021. San José: Programa Estado de la Nación, Consejo Nacional de Rectores. p. 155-194.

Moya, D. (2021). Liminares. A las universidades de América Latina y el Caribe. Escalante, R. Ed. Universidades en pandemia. (1 ed). En: Cuadernos de Universidades, No. 14, Unión de Universidades de América Latina y El Caribe, México, pp. 7. https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/08/unversidades_pandemia_rectores.pdf

Organización Panamericana de la Salud/Organización Mundial de la Salud (15 de marzo de 2021). Declaración conjunta sobre nutrición en el contexto de la pandemia COVID-19 América Latina y El Caribe. https://www.paho.org/es/documentos/declaracion-conjunta-sobre-nutricion-contexto-pandemia-covid-19-america-latina-caribe

Vicerrectoría de Acción Social (2020). Propuesta estratégica de la Vicerrectoría de Acción Social en el marco de la emergencia COVID-19. San José: Universidad de Costa Rica.

Unión Latinoamericana de Extensión y Acción Universitaria, ULEU (2021). “La extensión crítica, creativa y liberadora como eje fundamental de las universidades de América Latina y El Caribe”. Declaratoria del XVI Congreso Latinoamericano y del Caribe de Acción Social y Extensión Universitaria http://extension.conare.ac.cr/wp-content/uploads/2021/09/XVI-CONGRESO-ULEU.pdf

Universidad de Costa Rica (2020). Políticas Universitarias 2021-2025. San José. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2021-2025.pdf

Published

2022-05-20

How to Cite

Delgado Larios, E., Sedó Masís, P., Arriola Aguirre, R., & Murillo Castro, A. (2022). Re-think and act: Experience of the University Nutrition Education and Care Program (PREANU) of the University of Costa Rica in the context of the COVID-19 crisis, period 2020-2021. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 6(1), pp. 51–72. https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-03