Social practices and University extension. Deconstruction of the imaginary of arts education based on extension experiences

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-07

Keywords:

art, extension, education, territory, of construction

Abstract

In this article, the importance of university networks is realized from a dialogue and comparative reflection between two extension references of Provincial Universities, the Provincial of Córdoba (UPC) and the Patagonian University Institute of the Arts (IUPA), with special attention to the artistic disciplines that are developed in both institutions, and focus on the territorial anchoring that gives meaning to the situated experience.

From the experience in university extension, a proposal of analysis categories is developed towards a deconstruction of the imaginary of arts education in relation to the territories of the educational fact, the profile of the arts students, the emotional experience generated due to the artistic fact and the importance of the dialogue of knowledge in the joint design of an extension project and its sustainability. This dialogue is also part of an inter-institutional exploratory investigation of extension developments in arts majors from an integral point of view. It aims at curricular initiatives from the university careers chairs, but also to specific projects with other organizations and institutions, in coordination with state and civil society organizations, supported by dialogue between academic and community territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Alejandra Edelstein, Universidad Provincial de Córdoba

Profesora de Enseñanza Primaria y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC), formación de posgrado en curso sobre ciencias políticas, sociales y educación. Actualmente Secretaria de Extensión y Relaciones Institucionales de la Universidad Provincial de Córdoba (UPC) A cargo del área de Comunicación. Docente, extensionista e investigadora. Hasta el año 2016 a cargo de la Dirección de Coordinación Operativa y Capacitación por concurso, de la Secretaría de Niñez, Adolescencia y Familia del Gobierno de la Provincia de Córdoba. Vice Directora de nivel primario por concurso titular, en Escuela Nueva Juan Mantovani, en uso de licencia por cargo de mayor jerarquía. Formación continua focalizada en problemáticas vinculadas a la educación, la extensión y el enfoque de derechos de niños, niñas y adolescentes desde perspectivas comunitarias y de territorio.

Alexandra Ailen Paolini Benavides, Instituto Universitario Patagónico de las Artes

Licenciada en Comunicación Social, Prosecretaria de Extensión Cultural y Bienestar Estudiantil del Instituto Universitario Patagónico de las Artes. Investigadora en el IUPA.

References

Caballero, M.; Davis, F.; Butler Tau, G.; Tabarrozzi, M. (2019). Teoría y práctica. Imaginarios y educación en arte. Octante, (4), e018. https://doi.org/10.24215/25250914e018

Canut Ledo, P. (2014). Buenas Prácticas. En Romero, S. C. y González Rueda, A. J. [coord.] (2014), Manual Atalaya, Apoyo a la Gestión Cultural. Observatorio Cultural del Proyecto Atalaya http://atalayagestioncultural.es/capitulo/buenas-practicas/

Freire, P. (1983). ¿Extensión o Comunicación? Editorial Siglo XXI.

Larrosa, J. (2018). Experiencia y (alteridad) en educación. En Skliar, C. y Larrosa, J. [comp.] (2018), Experiencia y alteridad en educación. FLACSO y Homo Sapiens Ediciones. http://www.ceip.edu.uy/documentos/2018/ifs/dapg/materiales/Jorge_Larrosa_Experiencia_y_alteridad.pdf

Noveduc Libros (25 de julio de 2020). Carlos Skliar presenta el libro: Mientras respiramos (en la incertidumbre) con Darío Sztajnszrajber. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/AT3SYTqjfF8

Sánchez, D. (2011). El arte como herramienta de la educación popular. En XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria. Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, 22 al 25 de noviembre de 2011. https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/ponencias/mesa3/el-arte-como-herramienta-de-.pdf

Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. Revista Masquedós, 1(1), 9-23.

Tommasino H. y Stevenazzi F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6 (6), 120-129. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6320.

Published

2021-05-17

How to Cite

Edelstein, M. A., & Paolini Benavides, A. A. (2021). Social practices and University extension. Deconstruction of the imaginary of arts education based on extension experiences. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, (5). https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-07

Issue

Section

Artículos