Agreements and dissonances in Hector’s speeches with the Iliad’s audience

Keywords:

Iliad, Homer, Hector, speeches, audience

Abstract

 The construction of Hector as an attractive figure for the audience of the Iliad is a well-studied topic in criticism. Different hypotheses and elements contributing to this effect have been given, but there is clear agreement that the hero, particularly among the Trojans, is one of the most sympathetic to the audience throughout the poem. This paper sets out to study the hero’s speeches and their attunement with the feelings and opinions of the audience, and in general with the emotional tone of the different moments of the poetic performance. We hypothesize that, as Hector's tragedy unfolds, the relationship between the perception of events manifested in the hero’s words and that of the audience becomes increasingly conflicted, a process that is reversed at the moment when the imminence of his death becomes clear to the character. Thus, we will attempt to demonstrate that the audience’s identification with Hector is not a simple, linear phenomenon, but is manipulated by the poet to generate expectations and anxiety in the audience in order to retain their attention to the epic spectacle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Abritta, Universidad de Buenos Aires, CONICET

Doctor en Letras Clásicas por la Universidad de Buenos Aires, Ayudante de a en el Departamento de Lenguas y Literaturas Clásicas de la misma institución e Investigador Asistente del Conicet. Ha participado en numerosos proyectos de investigación, en particular sobre el tema de la performance de la poesía griega antigua, y actualmente dirige dos proyectos con el objetivo de desarrollar un texto bilingüe comentado de Ilíada en el sitio iliada.com.ar. Es autor de más de treinta y cinco artículos en revistas especializadas sobre temas vinculados a la métrica y la himnodia griegas, la épica homérica y la poesía helenística e imperial.

Melina Crossio Rizzi, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Letras Clásicas (Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires). Adscripta a la materia de “Lengua y Cultura Griegas I-V” en la misma Facultad. Participa del proyecto PICT-Agencia “Perspectivas de la performance en la Grecia Antigua” y recibió la Beca EVC-CIN por su proyecto de investigación sobre la ambigüedad léxica de la Alejandra de Licofrón. Ha publicado artículos en revistas académicas enfocados en los mecanismos de representación de los personajes y la recepción de la épica homérica en la obra de Licofrón.

Published

2024-11-25

How to Cite

Abritta, A., & Crossio Rizzi, M. (2024). Agreements and dissonances in Hector’s speeches with the Iliad’s audience. Circe De clásicos Y Modernos, 28(2). Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/circe/article/view/8722