Creation or transfer? the case of School n° 38 “Raúl Ricardo Alfonsín” (ex-Julio Argentino Roca) of from the Base Esperanza - Antártida Argentina

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2024-232304

Keywords:

education in Antarctica, School N°38, educational transfer law, school project, school micro-policy

Abstract

In this work we propose to investigate the background of the creation of School Nº 38 located at the Base Esperanza Antártida Argentina, as part of the transformations that took place in the province of Tierra del Fuego, AIAS and especially since its provincialization. The research was based on documentary analysis, recovering national and provincial regulations, and conducting interviews with key interlocutors who participated in its creation. The school becomes relevant for different reasons: for the province
constitutes a means of territorial integration, due to the lack of its own infrastructure to access the Antarctic continent; for the nation it means an advance in the geopolitical strategy; and for the role that the school plays in the Antarctic community as a means of social integration. Among the results, we identify some features, typical of an era and a way of "the political", appreciating a diversity of interests and a plurality of voices within its agents that add complexity and enrich the analysis, and current debates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lis Patricia Mendoza , National University of Tierra del Fuego

Licenciada en Educación Especial (Universidad Nacional de Catamarca, Argentina), Licenciada en Informática Educativa (Universidad Nacional de Lanús, Argentina), Ingeniera en Computación (UCSE-DASS, Argentina). Coordinadora de Carrera: Licenciatura en Gestión Educativa, Profesora Adjunta en la Licenciatura en Gestión Educativa (Asignatura: Gestión y Control de los Sistemas de Información), Profesora Adjunta en la Licenciatura en Educación Primaria (Asignatura: Educación y Nuevas Tecnologías) en la Universidad Nacional de Tierra del Fuego, Argentina. Vicedirectora en el Centro de Educación e Intervenciones Tempranas. Profesora en el Instituto Provincial de Educación Superior “Paulo Freire”. Área de Investigación: Gobierno y Gestión de las instituciones educativas; y Uso de las TIC en educación. Proyecto del trabajo presentado: La Educación en Tierra del Fuego antes y después de la provincialización (1970-2014). ORCID: 0000-0003-2681-9156

Norberto Pablo Monzani , National University of Tierra del Fuego

Profesor de Psicología (Universidad Nacional de La Plata, Argentina), Licenciado en Psicología Universidad Nacional de La Plata, Argentina). Profesor Adjunto en la Licenciatura en Gestión Educación (Asignaturas: Transformaciones del Sistema Educativo, Infancias y Juventudes: Condiciones Institucionales de Subjetivación), Universidad Nacional de Tierra del Fuego, Argentina. Director del Centro Terapeutico Educativo. Área de Investigación: Factores críticos para la mejora del sistema educativo. Proyecto del trabajo presentado: "La Educación en Tierra del Fuego antes y después de la provincialización (1970-2014)”. ORCID: 0000-0002-2557-5973

Published

2024-08-29