To promote “strategic retention” in students of the first year of college. The case of the National University of General Sarmient

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DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2024-232305

Keywords:

curriculum, first year of college, curricular justice, strategic retention, educational inclusion

Abstract

The democratization of the university level focuses on the expansion and the diversification of the social bases of the university promoted by the creation of local universities. However, access does not imply retention or graduation. Indeed, the consequences of the segmentation of the educational system at the secondary level and the economic, social and educational inequalities of origin
cause, in some students, low intensity learning that can lead to lagging behind or dropping out.
The article analyzes two curricular devices for the first year of college proposed by the same institution at different times. The analysis is framed in curricular dimensions, justice models and in the device as recontextualization and concretion of a public educational policy for inclusion.
The case of the National University of General Sarmiento (UNGS) is explored as a space of transition, around the first year of. Especially, the University Preparation Course “Curso de Aprestamiento Universitario” -CAU- in force since the beginning of the university in 1993, and the Access and Support Program for undergraduate students “Programa de Acceso y Acompañamiento a los
estudiantes de grado y pregrado” -the Program- having been approved in 2019.

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Author Biography

Carlos Caram, University of San Andrés - Universidad de Palermo

Arquitecto egresado de la Universidad de Buenos Aires (Argentina) y profesor universitario egresado de la Universidad Mayor de San Andrés. Magíster en Educación (Universidad de San Andrés, Argentina), actualmente es doctorando en Educación en la Universidad de San Andrés. El estudio de investigación en curso refiere la problemática del primer año universitario abordado desde los dispositivos curriculares institucionales, específicamente en la Universidad Nacional de General  Sarmiento. El director de la tesis doctoral es el Doctor Ezequiel Gómez Caride, las evaluadoras externas del proyecto de tesis (defensa desarrollada el 12 de abril de 2023) son las Doctoras Felicitas Acosta y Graciela Frigerio. Coordinador del área Innovación y Calidad Pedagógica en la Facultad de Diseño y Comunicación de la Universidad de Palermo, en Buenos Aires. El trabajo presentado para su consideración fue realizado en el marco del doctorado en educación en curso e intenta comunicar los primeros hallazgos sobre el fenómeno investigado. 

Published

2024-08-29