Mothers in textbooks. A comparative analysis 1887 and 1952

  • María Belén Trejo Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Escuela Normal Superior N° 2 “Mariano Acosta”, Argentina

Keywords:

History of education, mother, didactic material, textbooks, State and education

Abstract

In this paper, the notion of mother as a concept of contingent and changing over the time will be approached. We will analyze school textbooks as objects that promoted the circulation of senses towards motherhood in two historical moments, exploring particularities of this material’s contexts of production. Convergences and specific features that have been detected in both periods of time are pointed out. This treatment will allow us to recognize continuities and ruptures in the discourses about motherhood that have been transmitted through textbooks

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Belén Trejo, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Escuela Normal Superior N° 2 “Mariano Acosta”, Argentina

Profesora de Nivel Primario (Escuela Normal Superior N° 1 “Pte. Roque Saenz Peña”), Licenciada en Ciencias de la Educación (Universidad de Buenos Aires) y Profesora en Ciencias de la Educación (Universidad de Buenos Aires). Actualmente es becaria de finalización de doctorado por el Consejo Nacional de Investigaciones en Ciencia y Técnica e integra equipos de investigación que abordan estética escolar desde una perspectiva histórica con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación – Universidad de Buenos Aires. Trabaja como docente en el nivel superior y es estudiante de doctorado en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Artículos