Education and inclusion. An ethnographic approach in a primary school from Córdoba

  • Damián Revillo Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Argentina
  • Patricio Pereyra Instituto de Investigación Médica Mercedes y Martín Ferreyra / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación / Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Claudio Marcelo Viale Universidad Católica de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Córdoba, Argentina
  • Carlos Arias Grandio Instituto de Investigaciones Psicológicas /Universidad Nacional de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Córdoba, Argentina

Keywords:

inclusive education, teaching practice, educacion básica, basic edication, equal opportunity, teacher participation

Abstract

The objective of this article is to present a wide view of the meaning of inclusive education. For that, we present a schematic journey over the specific scientific literature on the subject and on some of the documents that shape the structure of educational policies for inclusion, to describe the main ideas that characterize this framework. This is followed by an analysis of the implications of these policies and of the goals of inclusive education in general, in relation to the practices of a group of primary level teachers in
the city of Córdoba. The data collection and analysis were carried out from an ethnographic theoretical-methodological perspective, by means of interviews, discussion groups and an ethnographic record. The results allowed the identification of some elements of both the institutional functioning and the educational practices of the teachers that produce conditions of educational inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damián Revillo, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Argentina

Doctor en Neurociencias. Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IIPsi-UNC-CONICET).

Patricio Pereyra, Instituto de Investigación Médica Mercedes y Martín Ferreyra / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación / Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Licenciado en Psicología, Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Instituto de Investigación Médica Mercedes y Martín Ferreyra, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Córdoba (INIMEC-CONICET-UNC

Claudio Marcelo Viale, Universidad Católica de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Córdoba, Argentina

Doctor en Filosofía, Área de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Católica de Córdoba, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).

Carlos Arias Grandio, Instituto de Investigaciones Psicológicas /Universidad Nacional de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación, Córdoba, Argentina

Doctor en Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Cordoba, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IIPsi-UNC-CONICET)

Published

2022-12-26

Issue

Section

Artículos