The construction of children’s knowledge about politics. A revision of the investigations in developmental psychology from its link to social anthropology

  • Paula Nurit Shabel Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Mariana García Palacios Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Jose Antonio Castorina Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/Universidad Pedagógica Nacional/ Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

construction, children, social practices, politics

Abstract

This article aims to account for the relationships between the development of the children’s political knowledge and the social practices in which they participate. In order to achieve this objective, the following paper examines a series of psychogenetic studies carried out since the end of the 80’s in Buenos Aires in school environment, on the political ideas that children and adolescents construct about the national government and the presidential function. This analysis is elaborated in the light of another very recent research, of anthropological orientation and ethnographic perspective, where it is studied the political knowledge elaborated by children and young people who participate in community practices and inhabit houses as illegal tenants in the same city. In this way, a critical comparison is established between these investigations, which centrally includes the methodological aspects, as well as the scope of the results, for a conceptual re-elaboration around the study of the processes of knowledge construction in the political field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Nurit Shabel, Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Antropología por la Universidad de Buenos Aires, donde también ejerce como Docente. Becaria posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Sus investigaciones, así como
sus publicaciones nacionales e internacionales, se centran en temas de niñez y organizaciones sociales, así como en la construcción del conocimiento social por parte de los niños y niñas, siempre desde un enfoque
etnográfico.

Mariana García Palacios, Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Antropología por la Universidad de Buenos Aires, donde también ejerce como Docente. Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, sus investigaciones, así
como sus publicaciones nacionales e internacionales se centran en los procesos de construcción de conocimiento religioso de niños y niñas en relación con las prácticas sociales en las que participan.

Jose Antonio Castorina, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/Universidad Pedagógica Nacional/ Universidad de Buenos Aires, Argentina

Doctor en Educación por la Universidad Federal do Rio Grande do Sul (Brasil). Profesor Consulto de la Universidad de Buenos Aires y Profesor Titular (interino) de la Universidad Pedagógica Nacional. Investigador
Principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (jubilado con contrato ad-honorem). Sus temas de investigación se centran en el desarrollo de conocimientos sociales en niños y niñas, los problemas epistemológicos en la teoría de las representaciones sociales, los vínculos entre la psicología del desarrollo y la investigación educativa, así como la didáctica profesional.

Published

2022-06-10