The figure of the journalist in hispanic rhetorics and early manuals of journalism of the late 19th and early 20th centuries

  • Elvira Narvaja de Arnoux Instituto de Lingüística, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

glottopolitics, rhetorics, manuals of journalism, professional journalist, journalistic writing

Abstract

The expansion of the printed media in the 19th century led to the subject of journalistic writing being included in manuals of rhetoric intended for use at secondary schools and the formation of the new elites. The development of the industrial press and its requirements in the late 19th century triggered the production of manuals of journalism, which were to be the forerunners of subsequent style guides. The target readers of these manuals were professional journalists and different actors involved in printed media activities. Thus, these manuals reveal the transition of newspapers from publishing opinion pieces to publishing information, and from a culture of elites to a culture of masses. They also provide a record of the unstable employment situation of journalists. This article inquiries these transformations and how manuals of rhetoric and manuals of journalism – during the time they coexisted – considered the specialization of journalists, the scope and limits of the moral dimension of professional practice, and the diversity of genres addressed by newspapers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvira Narvaja de Arnoux, Instituto de Lingüística, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Profesora Emérita de la Universidad de Buenos Aires. Dirige en la Facultad de Filosofía y Letras la Maestría en Análisis del Discurso. Es profesora de Lingüística Interdisciplinaria y de Sociología del Lenguaje en esa casa de estudios. Es miembro del Consejo Científico de CALAS (María Sibylla Merian Center) y responsable de la sede argentina de la Cátedra UNESCO en Lectura y Escritura Ha dictado numerosas conferencias y seminarios sobre temas de Glotopolítica, Análisis del Discurso y Pedagogía de la Escritura en universidades argentinas y extranjeras.
Es directora del Proyecto Interdisciplinario de la Secretaría de Ciencia y Técnica (Universidad de Buenos Aires) El derecho a la palabra. Perspectiva glotopolítica de las desigualdades / diferencias. Obtuvo en 2015, el Georg Forster Research Award de la Fundación Alexander von Humboldt, el Doctorado Honoris Causa de la Universidad Nacional de Cuyo y, en 2016, el Premio Konex-Diploma al Mérito en Humanidades (2006-2015), Área Teoría Lingüística y Literaria. Recientemente publicó La crisis política en la Argentina: memoria discursiva y componente emocional en el debate sobre la Reforma Previsional (2019). Dirigió con José del Valle y Alexandre Duchêne, Glottopol, 32, 2019, “Glotopolítica – Langage et luttes sociales dans l’espace hispano-lusophone”; con Diego Bentivegna, Heterotopías., vol. 2, n° 4, 2019, “Lenguas y discursos disidentes”; con María Cristina Martínez y Adriana Bolívar Lectura y Escritura para aprender, crecer y transformar: 25 años de la Cátedra UNESCO (2020); y con Lidia Becker y José del Valle, Reflexiones glotopolíticas desde y hacia América y Europa (en prensa).

Published

2022-06-10