Previous social representation and future effect on the students career at degree on Science of Comunication

  • Andrés Santos Sharpe Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Keywords:

university, communication, institution, representation

Abstract

This paper is about the social representations on the career of Science of Communication at the University of Buenos Aires and the transformation those representations go through during the period of studying. The aim of this paper is to analyze how this intervenes in the student’s career, in their strategy to stay, in their decisions and how it gives a new meaning to their career and the discipline from the student experience.
For that purpose, an institutional analysis of Science Communication degree was carried on and students’ interviews from the last year, differentiated by auto perception gender , orientation about the degree chosen, social class, origin and residence during the degree, and educational level of parents were analyzed. From there, it was carried out a biography analysis of life story.
The analysis explained that there is homogeneity in the previous representations about the degree despite the heterogeneity of the interviewees, as well as the transformations that those representations undergo during the degree, the students’ decisions about them and what elements explain those transformations and resolutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Santos Sharpe, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctor en Ciencias Sociales, licenciado y profesor en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires. Es auxiliar docente en la Universidad de Buenos Aires en la materia Comunicación y Educación
de la carrera de Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales, y becario posdoctoral en el Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas, con sede en el Instituto de Investigaciones Gino
Germani donde es miembro del Programa de Estudios Sobre Universidad Pública. Sus intereses de investigación se centran en la educación superior, en especial en la institución universitaria y particularmente en el análisis de las experiencias de los sujetos que participan en ella. Sus últimos trabajos analizaron las diferencias disciplinares y la dimensión experiencial en la decisión del abandono universitario. Entre ellos se
destaca el libro impreso y digital publicado por Teseo “Relatos de la discontinuidad de los estudios universitarios”. Actualmente trabaja en un proyecto que analiza los criterios de elección de carrera en estudiantes del último año del secundario en el contexto de la pandemia.

Published

2021-06-28