Epistemic and ethical considerations on the importance of the humanities for science and democratic culture

  • Leandro Drivet Universidad Nacional de Entre Ríos/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Mariana Beatriz López Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Gerardo Daniel López Universidad Tecnológica Nacional, Argentina

Keywords:

humanities, science, epistemology, ethic, democracy

Abstract

This article exposes two argumentative lines, corresponding to two forms of philosophy, of pointing out the value of the humanities education for science in particular and for democratic culture in general, in a context of global crisis of the humanities. In first place, we will introduce the problem of the crisis of the humanities today by understanding it through the Marcusian concept of the triumph of the “performance principle”. Then, we will appreciate some specific reasons of epistemology or theoretical philosophy that highlight the importance and validity of humanism as a valid way of knowing irreducible to the ideal of a production-oriented science. In third place, we will analyze some arguments concerning ethics, or practical philosophy that recall the importance of humanistic education and warn against a science disconnected from the humanities by resorting to theoretical and historical reasons. To conclude, we will complement the famous Nussbaum thesis by defining the humanities as “no surveillance purpose” and we will coined the concept of “symbolic credit” to denounce the humanitarian deficit in which we live and to indicate  the urgency of promoting the cultivation of the humanities if we want to live in a democratic civil society under the norms of a Rule of Law.

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Author Biographies

Leandro Drivet , Universidad Nacional de Entre Ríos/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctor en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas y Profesor en la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Investiga temas comunes a la Filosofía, el Psicoanálisis y las Ciencias Sociales. Publicó: “Genesis and Profanation of the Other World. The Interpretation of Dreams” en The International Journal of Psychoanalysis (2017), y “Un mundo congelado. Acerca de la desmentida de la ambivalencia” en Desde el Jardín de Freud (2018).

Mariana Beatriz López, Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Salud Mental Comunitaria, Universidad Nacional de Lanús. Se desempeña como Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científcas y Técnicas, y Docente de la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos. Se dedica a la investigación epidemiológica y en procesos básicos como la empatía y las funciones ejecutivas; así como a la docencia en las áreas de la metodología de la investigación y los instrumentos de exploración y diagnóstico.

Gerardo Daniel López, Universidad Tecnológica Nacional, Argentina

Ingeniero Químico, Docente Investigador categoría I en Universidad Tecnológica Nacional, especializado en ciencia de materiales en general y nanotecnología en particular. Actualmente dirige con un enfoque transdiciplinario el Proyecto Homologado Perspectiva Universitaria del Enlace Nano Tecnología, Ética y Sociedad (PUENTES), en cuyo marco se han generado desde 2016 diversas ponencias en reuniones científcas nacionales e internacionales.

Published

2021-06-28