Transmedia literacies and constructionism as elements for didactic redesign. A case study in the university context

  • Aníbal Guillermo Rossi Universidad Nacional de Rosario / Universidad Abierta Interamericana, Argentina

Keywords:

transmedia literacy, constructionism, reading, narration, media ecology

Abstract

This paper takes as a starting point a diagnosis shared by different authors regarding the decoupling betweenthe media practices of young people inside and outside of educational institutions (Baricco, 2008; Corea & Lewkowickz, 2004; Jenkins, 2008, Scolari, 2018; Serres, 2013). In a second instance it proposes the constructionism of Seymour Papert and the concept of transmedia literacy as a productive tool for understanding and redesigning the didactic in the current ecology of media. Finally, a specific didactic strategy designed under the premise of minimizing these dissonances from the incorporation and expansion of transmedia media literacy is described and analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aníbal Guillermo Rossi, Universidad Nacional de Rosario / Universidad Abierta Interamericana, Argentina

Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Se encuentra cursando la Maestría en Comunicación Digital Interactiva, Universidad Nacional de Rosario. Docente de la cátedra Seminario de Integración y Producción de la Licenciatura en Comunicación Social, Universidad Nacional de Rosario, de la cátedra Tecnologías Digitales de la Comunicación y la Información en el Postítulo en Periodismo y Comunicación, Universidad Nacional de Rosario, y en asignaturas diversas de Ingeniería en Sistemas Informáticos y la Facultad de Comunicación de la Universidad Abierta Interamericana, Universidad Abierta Interamericana. Coordina el laboratorio interdisciplinar de investigación y producción experimental en narrativas digitales “Narrativas Lab” (http://www.narrativaslab.com). Ha dictado cursos y conferencias sobre alfabetización procedural, entre las que destaca “Viejos narcisos y nuevos reflejos. Lo que la educación puede aprender del software” (TEDx Rosario 2013). Registro bibliográfco: Rossi, A. (enero-junio, 2018). ¿Burbujas de fltro? Hacia una fenomenología algorítmica. InMediaciones de la Comunicación, 14(1).

Published

2021-06-28