A simple structure of the veterinary business that works with farm animals explored as an operational wheel
DOI:
https://doi.org/10.19137/cienvet-20182012Keywords:
management, servuction, veterinary company, simple structure company, operational wheelAbstract
An exploratory/descriptive trial with a qualitative and some quantitative approach was done through a survey to veterinarians resident in General Pico, La Pampa, who work with private farmers as customers. Ten out of one hundred and twenty-nine met these characteristics since the rest worked in connection with small animal clinic, private and public activities or just public activities. Through the information given, their companies were explored as a simple structure, describing their function as an operational wheel in search of identifying their basic strategies applied to the time of management. The analysed businesses were: the businessman, servuction as production, acquisition, commercial, personal and financial. Just one case exhibits a long-range vision of ten years, the rest did not suggest those prospects, and it was called self-businessman. Responsible registered and without a veterinary shop, he recognized and applied producers´segmentation techniques; he knew and classified his costs among financial, commercial and amortization; he also used different mechanisms to finance himself either in his own or external banks, suppliers, etc., and he finally worked with stock control among other management tools. In general, the rest of the colleagues just identified some of the former management tools, with a short-range view, focusing on technical aspects, whereas the management decision was positioned in the second place. The final analysis showed that the companies with their owners, were simples’ micro-companies, operating in simple environments with little changes since their beginnings.Downloads
References
Gilli, J. y Tartabini, A. Organización y administración de empresas. Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. Universidad Nacional de Quilmes. 2013. Buenos Aires, Argentina.
Mintzberg, H. Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires. El Ateneo 1991.
Gilli, J.; Arostegui, A.; Doval, I.; Iesulauro, A. y Schulman, D. Diseño organizativo. Estructura y procesos. Buenos Aires. Ed. Granica SA. 2016
Chiavenato, I. Administración. Teoría, proceso y práctica 3º Ed. Bogotá, Colombia. McGraw Hill Interamericana
Serra, R y Kastika, E. Reestructurando empresas Buenos Aires. Ediciones Macchi. 1994
Balestri, L.; Saravia, C.; Poma, K.; Fuentes, V. La empresa como sistema y el empre-sario tradicional. Ciencia Veterinaria. 2003;5: 60-77
Sánchez, A.; Saravia, C. y Balestri, L. Los impuestos en la actividad profesional agropecuaria y en la comercialización de carnes, lácteos y granos en la provincia de La Pampa. Ciencia Veterinaria. 2001;3:49-65 .
Saravia, C.; Sánchez, A.; Balestri, A. y Ferrán, A. Ética y moral profesionales según los médico veterinarios pampeanos. Sus premisas y el Código de Ética y Disciplina. Ciencia Veterinaria. 2016; 18(1):67-91
Passano, J.C. Marketing, management y dirección de ventas para veterinarios, inge-nieros agrónomos y proveedores del sector agropecuario. Foro Latino Americano de Marketing agropecuario. Revisado entre 28 al 31 de marzo de 2018 en https://issuu.com/juanpass/docs/libro_mio.
Botaro, O.; Rodríguez Jáuregui, H. y Yardín, A. El comportamiento de los costos y la gestión de la empresa. Buenos Aires. La Ley. 2010.
Ferraro, G. L. Servucción: una herramienta para la gestión. XXVII Congreso Ar-gentino de Profesores Universitarios de Costos” Tandil, Argentina.
Martínez Selva, J.M. (2005) “Marketing de servicios profesionales para la pequeña y mediana empresa” Prentice Hall. 2º Ed. Madrid, España.
Casas Olascoaga, R. (2012) “Acción del veterinario ante la biodiversidad de las Ciencias Veterinarias” Anales de la Academia Nacional de Agronomía y Veterinaria. Tomo LXVI. Buenos Aires, Argentina. p:259-277
Mc McCarthy, J. y Perreault Jr., W. (1994) “Fundamentos de comercialización. Principios y métodos” El Ateneo. Argentina.
Jevring-Bäck, C. y Bäck, E. (2008) “Gestión de la clínica veterinaria” Intermédica Editorial. 2º Ed. Buenos Aires, Argentina
Colegio Médico Veterinario de La Pampa (2018). En http://www.colveterinariolp.org.ar/estatuto, revisado el 02 de marzo de 2018
Gitman, L. y Zutter, Ch. (2012) “Principios de administración financiera” Pearson Educación de México SA. 12º edición. México.
Allami, C. y Cibils, A. (2011). “El financiamiento bancario de las PYMES en Ar-gentina (2002-2009)”. Revista Latinoamericana de Economía, vol. 42, núm. 165, pp 61-86. Universidad Nacional Autónoma de México. México.
Vega Bravo, J. (2016). “El fondo de amortización como método de autofinancia-miento para la adquisición de bienes de capital y fondo de ahorro”. Machala. Universi-dad Técnica de Machala. México.
Argentina (2014) “Ley General de Sociedades Comerciales, Nº 26.994”. Código Civil y Comercial de La Nación. Argentina.
Perciavalle, M. (2015) “Ley General de Sociedades Comentada”. Errepar SA. Bue-nos Aires, Argentina
Souza Minayo, M; Ferreyra Deslandes; D.; Cruz Neto, O. y Gomes, R. (2007) “In-vestigación social. Teoría, método y creatividad”. Lugar Editorial. Buenos Aires, Ar-gentina.
Testa, L.; Paggi, D.; Dupuy, F. y Saravia, C. (2016) “Características de los servicios veterinarios desempeñados en el Departamento Maracó, La Pampa. Identificación de fuentes laborales públicas”.” Revista “Ciencia Veterinaria”, Vol 18, Nº 2, año 2016. ISSN 1515-1883. Facultad de Ciencias Veterinarias, UNLPam. EduUNLPam. P: 66-77.
Pineda, E. y Alvarado, E. (2008) “Metodología de la investigación” 3º Ed. Serie Paltex para ejecutores de programas de salud Nº 7. OPS. Washington, D.C., USA. p. 4-6; 38-39; 57-59; 82-83
Berenson, M. y Levine, D. (1992) “Estadística básica en administración. Conceptos y aplicaciones” 4º Ed. (Traducción de la 2º Ed. en inglés). Prentice-Hall Hispanoameri-cana SA. Naucalpán de Juárez, México. p. 8, 438-441.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Al momento de enviar sus contribuciones, los colaboradores deberán declarar , de manera fehaciente, que poseen el permiso del archivo o repositorio donde se obtuvieron los documentos que se anexan al trabajo, cualquiera sea su formato (manuscritos inéditos, imágenes, archivos audiovisuales, etc.), permiso que los autoriza a publicarlos y reproducirlos, liberando a la revista y sus editores de toda responsabilidad o reclamo de terceros , los autores deben adherir a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual el autor permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra con fines comerciales.