Marketing gross margins of fresh pig meat commercial system

  • Juan Ignacio Suquia Docente
  • Norberto Luis Zanotti

DOI:

https://doi.org/10.19137/semiarida.2022(02).45-56

Keywords:

commercial channel, pork meat, gross marketing margin

Abstract

The present work calculates the total and intermediate gross marketing margins (MBC) of the links that make up the commercial channel of fresh pork meat, for a period of 5 years. Costs and prices were collected and structured and ordered as following the sequence of the commercial channel. Prices were deflated to transform them into real prices. The MBC were then calculated for production, industry, distribution and freight, until reaching the price paid by the consumer. Finally, the price received by the producer for the sale of capons of different quality and the price paid by the consumer for different cuts were raised. The results allow us to conclude that, in a scenario of average prices of cuts (integrated price) and before different qualities of carcass, the margins are stable in the order of 29 % for production, 33 % industry and 35 % distribution. By raising awareness about the quality of the capon, the producer obtains a better remuneration, allowing him to capture a greater MBC. However, the largest participation is obtained in a scenario of cheap prices (33 to 38 %). Faced with cuts that are expensive for the consumer, distribution appropriates an MBC greater than 50 %.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, A. y Ghezan, G. (1980). Metodología y planteo operativo para el análisis del desempeño del proceso de comercialización. Serie Documentos de trabajo Nº 7. Sistema de Información para el Plan Nacional de Abastecimiento de Productos e Insumos de Origen Agropecuario (SIPNA); Argentina.

Caldentey, P. y Gómez, A. (1993) Economía de los mercados agrarios. Editorial Agrícola Española: Mundi Prensa.

Caldentey, P. y Haro Jiménez, T. (2004). Comercialización de productos agrarios. Editorial Agrícola Española-Mundi Prensa.

Cardin, R. (2019). Informes de cadenas de valor de carne porcina. Subsecretaría de Programación Microeconómica, Ministerio de Hacienda; Argentina.https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/sspmicro_cadenas_de_valor_porcina_1.pdf

Ceberio, S., Muñoz, M., Aguero, D. y Bruno, F. (2015). “Las asimetrías en la cadena porcina de Santa Rosa – La Pampa”. Asociación Argentina de Economía Agraria; Argentina. Publicación en Congreso

Ghezan, G., Iglesias, D. y Acuña, A. (2007). “Guía metodológica para el estudio de las Cadenas Agroalimentarias y Agroindustriales”. Documento de Trabajo Proyecto INTA, 2742, 20.

Iglesias, D. E. y Iturrioz, G. (2006). Los Márgenes Brutos e Comercialización en la Cadena de la Carne Bovina de la Provincia de La Pampa. INTA Anguil – Argentina. Cuadernos del CEAgro, 8, 51-56. https://inta.gob.ar/sites/default/files/scripttmp-margen.pdf

Lema, R. D. y Amadeo Lastra, F. (2007). “Márgenes de Comercialización en los Mercados de Carne y

Trigo de Argentina”. Documento de trabajo Nº 36, Instituto de Economía y Sociología, INTA. Mendoza, G. (1991). Compendio de Mercadeo de productos agropecuarios. San José, Costa Rica: IICA (2º ed.).

Pons, R. (1991). Comercialización de la producción. Fundación Universidad de Belgrano; Argentina.

Suquía, J. I., Zanotti, N.L.. Mazzola, W.R., Bertella, M. E., Bolaño, V. y Castro, B. (2021). Estudio de la Formación del Precio Teórico en el Sistema Comercial de Carne Fresca Porcina. Revista de Argentina de Economía Agraria.

Vilaboa-Arroniz, J., Díaz-Rivera, P., Platas-Rosado D. E., Ruiz-Rosado, O., González-Muñoz, S. S. y Juárez-Lagunes, F. (2010). Fallas de mercado y márgenes de comercialización en bovinos destinados al abasto de carne en la región del Papaloapana, Veracruz. Economía, sociedad y territorio, 10(34), 813-833.

Published

2023-04-11

Issue

Section

Artículos Científicos y Técnicos