Criollismo, politics and ethnicity in Martín Castro, anarchist singer (c. 1920-1950)
Keywords:
criollismo, anarchism, ethnicity, indigenismAbstract
This article analyses the works of the anarchist singer Martín Castro, those of gauchesque inspiration in particular. In tune with other anarchist renderings of criollismo, Castro presented the figure of the rebel gaucho as an emancipatory emblem. But unlike other cases, he also used it to launch a remarkable attack on discourses of the Argentine nation that presented it as exclusively European and “white”. Indeed, Castro’s is one of the few cases in which the criollista discourse was used to openly challenge common assumptions about the racial profile of the nation, something still very rare in the first decades of the 20th century, which anticipated later developments in the intellectual and political arenas. This article analyses Castro’s work in perspective and explores possible hypothesis on the intellectual origins of his remarkable use of the gaucho persona.Downloads
References
Acosta García, L., Castro, M., Pombo, J. M., Cepeda, A. (1933). El cantar de los troveros. Buenos Aires: Alfredo Angulo-Colecciones Gauchas.
Adamovsky, E. (2009). Historia de la clase media argentina. Buenos Aires: Planeta.
Adamovsky, E. (2012). El color de la nación argentina: conflictos y negociaciones por la definición de un ethnos nacional, de la crisis al Bicentenario. Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas, 49, 343-364. DOI: http://dx.doi.org/10.7767/jbla.2012.49.1.343.
Adamovsky, E. (2014). La cuarta función del criollismo y las luchas por la definición del origen y el color del ethnos argentino (desde las primeras novelas gauchescas hasta c. 1940). Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 41, 50-92.
Ansolabehere, P. (2011). Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919). Rosario: Beatriz Viterbo.
Blasco, M. E. (2013). El peregrinar del gaucho: del Museo de Luján al Parque Criollo y Museo Gauchesco de San Antonio de Areco. Quinto Sol, Revista de Historia, 17 (1), 1-22. Recuperado de: http://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/quintosol/article/view/595.
Castro, M. (s/f a). Versos del pueblo. Buenos Aires: Accinelli.
Castro, M. (s/f b). Chispazos del fogón (versos criollos). Buenos Aires: Colecciones gauchas.
Castro, M. (1920). Armonías libertarias. Buenos Aires: Aquilio Hnos.
Castro, M. (s/f [1923]). La canción de los mártires. Buenos Aires: Sembradores de Ideas.
Castro, M. (s/f [1928]). Guitarra roja. Buenos Aires: Alfredo Angulo.
Castro, M. (s/f, c. 1937). Los gringos del país. Buenos Aires: Alfredo Angulo-Colecciones Gauchas.
Castro, M. (1939). Marlo y chala. Buenos Aires: Colección Gaucha.
Castro, M. (1950). Versos de Martín Castro. Buenos Aires: Biblioteca Nueva-Colección Gauchesca.
Castro, M. (1952). El huérfano, versos criollos. Buenos Aires: Biblioteca Nueva.
Castro, M. y Carlos Molina (s/f, c. 1959). Hachando los alambrados (versos criollos). Montevideo: Cisplatina.
Castro, M. y Los Chalchaleros. (1961). Chispazos del fogón. Buenos Aires: Distribuidor Americano.
Castro, M. (1964). El fogón de Don Martín (versos criollos). Buenos Aires: Hangar.
Castro, M. (1967). Contrapunto (versos criollos). Buenos Aires: Da-Ga.
Castro, M. (s/f, c.1969). Camino del payador. Buenos Aires: Da-Ga.
Castro, M. y Báez, M. (1970). Los dos tocayos. Buenos Aires.
Castro, M. (1973). El adiós de Don Martín. Buenos Aires: Tradición.
Castro, M. (s/f [1992]). La vuelta de Martín Castro: versos criollos de Martín Castro. Buenos Aires: s/e.
Chamosa, O. (2010). The Argentine Folklore Movement: Sugar Élites, Criollo Workers and the Politics of Cultural Nationalism, 1900-1955. Tucson: The University of Arizona Press. DOI: dx.doi.org/10.1017/s0022216x12000223.
Crusao, J. (1922) [5a edición]. Carta Gaucha. Buenos Aires: La Protesta.
Delgado, L. (2012). Criollismo y anarquismo: de la deconstrucción del gaucho al descubrimiento del arrabal. Culturales, VIII, (16), 159-196.
Frigerio, A. (2010). Luis D’Elía y los negros: Identificaciones raciales y de clase en sectores populares. Claroscuro. Revista del Centro de Estudios sobre Diversidad Cultural, 8, 13-43.
Funes, P. y Ansaldi, W. (2004). Cuestión de piel: racialismo y legitimidad política en el orden oligárquico latinoamericano. En W. Ansaldi (Ed.) Calidoscopio latinoamericano. Buenos Aires: Ariel, 451-495.
Gutiérrez, E. (1880). Juan Moreira. Buenos Aires: La Patria Argentina.
Gutiérrez, E. (s/f a). Los hermanos Barrientos. Buenos Aires: Tommasi.
Gutiérrez, E. (s/f b). Juan Cuello. Buenos Aires: Tommasi.
Gutiérrez, E. (s/f c). Pastor Luna. Buenos Aires: Tommasi.
Karush, M. (2012). Blackness in Argentina: Jazz, Tango and Race Before Perón. Past and Present, 216 (1), 215-245. DOI: dx.doi.org/10.1093/pastj/gts008
Lafuente, M. A. (1980). Martín Castro, el payador libertario. Todo es Historia, 161 (octubre), 18-28.
Legrás, H. (2010). Hacia una historia del populismo. En C. Soria, P. Cortés Rocca y E. Dieleke (Eds.) Políticas del sentimiento: el peronismo y la construcción de la Argentina moderna. Buenos Aires: Prometeo, 163-180.
Lehmann-Nitsche, R. (1962). Santos Vega (Folklore argentino). Buenos Aires: Helga S. Lehmann-Nitsche de Mengel.
Mases, E. (2010). La construcción interesada de la memoria histórica: el mito de la nación blanca y la invisibilidad de los pueblos originarios. Pilquen, 12, 1-9.
Molina Massey, C. (1939). La Escuela de Filosofía Indoamericana. Buenos Aires: s/e.
Molina Massey, C. (s/f [1940]). América, creadora de una nueva cultura. Buenos Aires: Grupo Radical Indoamericano-Editorial Reconquista.
Molina Massey, C. (1943). Señales en el rumbo: resurgimiento de la mística Inca. Buenos Aires: El Ateneo.
Molina Massey, C. (1945). La democracia agraria americana en nuestra organización social de postguerra. Publicaciones de la Escuela de Filosofía Indoamericana.
Peraldi, C. (2012). Imágenes en conflicto. Las representaciones del pasado rural como instrumento de pugna política al interior del movimiento anarquista argentino, 1900-1910. A contracorriente, 10, (1), 451-471.
Prieto, A. (2006). [1988]. El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Siglo XXI.
Quijada, M., Bernand, C. y Schneider, A. (2000). Homogeneidad y nación. Con un estudio de caso: Argentina, siglos XIX y XX. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Risso, C. R. (2012). Don Martín Castro: Poeta Cantor. Blog del autor. Recuperado de http://carlosraulrisso-escritor.blogspot.com.ar/2012/06/123-anos-el-16-de-febrero-de1882-nacia.html.
Silva, H. (2011). Días rojos, verano negro. Buenos Aires: Libros de Anarres.
Venturini, A. y Chávez, F. (Eds.) (1997). 45 poemas paleoperonistas. Buenos Aires: Pueblo Entero.
Verbitsky, B. (1955). Martín Castro, el más completo de los poetas populares, encarna una vocación. Noticias Gráficas, 2a Sección, 4.
Villador, A. A. (1907). Raza vencida. La Pampa Argentina, 13.
Zimmermann, E. (1992). Racial Ideas and Social Reform: Argentina, 1890-1916. Hispanic American Historical Review, 72, (1), 23-46. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2515946.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).