The Pedagogy of care practices in Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270209Keywords:
inclusion - care practices - secondary school - pedagogy - pandemicAbstract
This article arises from the ongoing research work carried out within the framework of the Doctorate in Educational Sciences, in which we investigate secondary education in the city of Cordoba.
On this occasion, we will focus on the processes of educational inclusion in secondary schools, paying particular attention to what we call care practices in the school environment, in two temporalities: before the pandemic and during it. The assumption that guides this work is that the school is an institution of care and that this dimension becomes central in the political and pedagogical discourse in contexts of social, economic or health crises. In this sense, the questions addressed are: What is the relationship between inclusion and care? When and who cares at school? What ways of caring do we register in the school space? What is the pedagogical meaning of care practices?
Downloads
References
Alvarez, M, Boilini, M, Enriz, N, Palazzolo, F. y Schlusselblum, C (2021) Pedagogía del cuidado. La
construcción de la cultura del cuidado en la escuela actual. La Crujía.
Arroyo, M. y Castro, A. (2023) Aproximaciones a la regulación normativa sobre los procesos de escolarización
en la escuela secundaria en contexto de pandemia en la Argentina. De cómo se intentó encauzar la irrupción
de lo inédito. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 7(33), 13-26. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB33-362
Arroyo, M. y Poliak, N. (2011). Discusiones en torno a fragmentación, identidades y compromiso. Enseñar en
las Escuelas de Reingreso. En G. Tiramonti (Dir), Variaciones sobre la forma escolar (pp. 89-124). Horno
Sapiens Ediciones.
Beltramino, L. (2022). Presencialidad e inclusión ed ucativa. Un hilo que se tensa. Investiga+, 5(5), 7-23.
https://revistas.u peed u.ar/investiga-mas/ articl e/view /100
Brailovsky, D. (2023). Investigar la escuela desde la escuela. En G. Lamelas, M. Carignano y L. Beltramino
(Eds), Investigación, experiencias educativas y saber pedagógico. Centro de Investigación de la Facultad de
Filosofía y Humanidades [En prensa].
Buck-Morss, 5. (2014) Walter Benjamín. Escritor revolucionario. La marca editora.
Chaves, M. (2021). Pandemia, Niñez y Adolescencia en situaciones de vulnerabilidad extrema. En Aportes del
Ciclo de conferencias. Niñez y adolescencia, pandemia y acceso a derechos. Secretaría Nacional de Niñez,
Adolescencia y Familia. (pp. 26-40).
https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2020/09/dgdi 2021 ciclo conferencias ninez adolescen
cia pandemia.pdf
De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano l. Artes de hacer, Universidad Iberoamericana.
Dussel, l. y Southwell, M. (2005). En busca de otras formas de cuidado. El monitor de la Educación, 4-5, 26-32.
Faur, E. (2012). El cuidado infantil desde las perspectivas de las mujeres-madres. Un estudio en dos barrios
populares del Área Metropolitana de Buenos Aires. En V. Esquive!, E. Faur y E. Jelin (Eds.), Las lógicas del
cuidado infantil. Entre las familias, el Estado y el mercado. (pp 108-164) IDES.
Faur, E. (2017). ¿Cuidar o educar, Hacia una pedagogía del cuidado. En P Redondo y E. Antelo (Comps.),
Encrucijadas entre cuidar y educar. Debates y experiencias (pp. 87-115). Horno Sapiens Ediciones.
Fiorucci, F. (2022). Política, género y formación: las críticas al normalismo en su período de expansión (1884-
. Boletín Del Instituto De Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (56), 1-31.
https:lj www. red a lyc. o rg/¡ o u r na 1/3794 /3794 70054003 /ht m 1/
Fuentes, 5, Bianchini, M, Fernández, N, 0choa, A. y Tavella, M (2023). La supervisión del nivel secundario
argentino durante la pandemia: saberes expertos, conducción y regulaciones en contextos desiguales.
Espacios en blanco. Serie indagaciones, 7(33), 45-60. https:// doi.org/10.37177/UNICEN/EB33-359
Furlán, A. (1993). Notas sobre la pedagogía. Cuadernos Pedagógicos Universitarios. Dirección General de
Publicaciones.
Genolet, A., Carmody, C., Guerriera, L. y Ahumada, N. (2020). Cartografías de desigualdades en los cuidados en
clave de Trabajo Social. Cátedra Paralela, (17), 143-156. https:ljdoi.org/10.35305/cp.vi17.58
Gómez Caride, E. (2021). Un camino de experiencias. Prólogo. En M. Alvarez, M. Boilini, N. Enriz, F. Palazzolo y
C. Schlusselblum, Pedagogía del cuidado. La construcción de la cultura del cuidado en la escuela actual. La
Crujía.
Guti errez, G. y Beltramino L. (2014) El nivel secundario en Córdoba. Análisis de sus tendencias y
transformaciones. 2003-2013. Alaya Servicio Editorial. https:ljwww.uepc.org.ar/conectate/el-nivelsecu
ndari o-en-co rd aba-pub I i cacio n/
Gutierrez, G. y Beltramino, L. (2019). Buentrato para enseñar y aprender. En G. Gutierrez, L. Beltramino y M.
Perez Rojas (Eds.), Buentrato para enseñar y aprender Educación secundaria. Alaya Servicio Editorial.
https:ljwww.u e pe.o rg.ar /con ectate/bu e ntrato-para-ense nar-y-ap rende r-ed u caci o n-secu ndaria/
Meirieu, P (2007) Frankesntein Educador. Laertes.
Molinier, P y Legarreta, M. (2016) Subjetividad y materialidad del cuidado: ética, trabajo y proyecto político.
Papeles del CEIC 1, 1-14. http:ljdx.doi.org/10.1387/pceic.16084
Montes, N. y Ziegler, S. (2012). La educación secundaria frente a la obligatoriedad: una ecuación compleja. En
M. Southwell (Comp.), Entre generaciones. Exploraciones sobre educación, cultura e instituciones. (pp. 161-
Horno Sapiens Editores. FLACS0.
Morgade, M. (1993). ¿Quiénes fueron las primeras maestras, Revista del Instituto de Investigaciones en
Ciencias de la Educación, 2, 52-60. http://repositorio.filo.u ba.ar/handle/filodigital/4495
Pinkasz, D., Bardelli, N, López, V., Méndez, J. y Santos, S. (2023) Gobierno de la Educación Secundaria en
pandemia: La reestructuración del espacio de escolarización en las decisiones provinciales. Espacios en
blanco, 7(33), 27-44. https:ljdoi.org/10.37177 /UNICEN/EB33-358
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Rockwell, E. (2011). Los niños en los intersticios de la cotidianeidad escolar. ¿Resistencia, apropiación o
subversión, En G. Batallán y M. Neufeld (Coords.), Discusiones sobre infancia y adolescencia. Niños y jóvenes
dentro y fuera de la escuela. (pp. 27-52) Biblos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).