Botanical gestures and aesthetic experiences in educational research: disruptive inquirí laboratory

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280203

Keywords:

narrative research; education; botanical gestures; aesthetic experience, narrative research, education, botanical gestures, aesthetic experience

Abstract

The article conceptualizes the category 'botanical gestures' and develops arguments about the relevance of its incorporation in educational research. This foundation includes a vast bibliographical tour through theoretical and literary texts. He also proposes two intermezzos that incorporate references to the visual arts. Finally, it states a propositional agenda that constitutes an expansion of two agendas previously stated by the authors of the work

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2001). Medios sin fin. Notas sobre la política. Pre-Textos.

Aguirre, Proasi, Ramallo y Yedaide. (2023). Pasiones; Luis Porta. EUDEM.

Aït-Touati, F. y Coccia, E. (2023). El grito de Gaia. Pensar la tierra con Bruno Latour. miluno.

Alarcón, C. (2022). El tercer paraíso. Alfaguara.

Albert, B. y Kopenawa, D. (2022). El espíritu de la floresta. Eterna Cadencia.

Ardissono, M., Ilari, A. y Pérez, L. (2020). Augurios silvestres. Colectivo En la Orilla.

Bardet, M. (2019). Hacer mundos con gestos. En A. G. Haudricourt, El cultivo de los gestos: entre plantas, animales y humanos. Cactus.

Baricco, A. (2023). La vía de la narración. Anagrama.

Bennett, J. (2022). Materia vibrante. Caja Negra.

Camilloni, A. (2021). Una enseñanza orientada al desarrollo de la creatividad. Ediciones UNL.

Clément, G. (2022). Elogio de las vagabundas. Hierbas, árboles y flores a la conquista del mundo. GG.

Clément, G. (2021). La sabiduría del jardinero. GG.

Clément, G. (2022). Una breve historia del jardín. GG.

Coccia, E. (2011). La vida sensible. Marea.

Coccia, E. (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Miño y Dávila.

Coccia, E. (2021). Metamorfosis. Cactus.

Correa Fiz, V. (2022). Hubo un jardín. Páginas de espuma.

Chopard, C. (2022). Ancolía común. Serapis.

Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro. Modos de hacer y de pensar los territorios. Cactus.

Despret, V. y Stengers, I. (2023). Las que hacen historias. ¿Qué le hacen las mujeres al pensamiento? Hekht.

Dewey, J. (1960). Experiencia y educación. Losada. 1960.

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Morata, 1998.

Dewey, J. (1948). La experiencia y la naturaleza. FCE. 1948.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós.

Dickynson, E. (2022). Herbario & Antología Botánica. Ya lo dijo Casimiro Parker.

Dogan, M. y Pahre, R. (1993). Las nuevas ciencias sociales. Grijalbo.

Falco, F. (2020). Los llanos. Anagrama.

Federici, S. (2022). Ir más allá de la piel. Tinta Limón.

Fisher, M. (2018). Lo raro y lo espeluznante. Alpha Decay.

Goyeneche, S. (2022). Ikebana. Nulú Bonsai.

Han, B. (2017). Loa a la tierra. Un viaje al jardín. Herder.

Han, B. (2023). La crisis de la narración. Herder.

Haraway, D. (2022). Cristales, tejidos y campos. Metáforas que conforman embriones. Rara Avis.

Haudricourt, A. (2019). El cultivo de los gestos entre plantas, animales y humanos. Cactus.

Hustak, C. y Myers, N. (2023). Ímpetu evolutivo. Cactus.

Kohn, E. (2021). Cómo piensan los árboles. Hekht.

Krenak, A. (2023). La vida no es útil. Eterna Cadencia.

Lapoujade, D. (2018). Las existencias menores. Cactus

Latour, B. (2017). Cara a cara con el planeta. Una nueva mirada sobre el cambio climático alejada de las posiciones apocalípticas. Siglo XXI Editores.

Le Breton, D. (2009). El sabor del mundo. Nueva Visión.

Le Breton, D. (2017). Desaparecer de sí. Siruela.

Lispector, C. (2020). De Natura Florum. Nórdica.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Paidós.

Lois, C. (2021). Atlas de botánica Argentina. La ilustración científica en el Genera et Species Plantarum Argentinarum, Ampersand.

Louis, C. (2023). La conspiración de lxs niñxs. Cactus.

Maeterlinck, M. (2023). La inteligencia de las flores y otros ensayos. Interzona.

Mancuso, S. (2017). El futuro es vegetal. Galaxia Gutenberg.

Mancuso, S. (2019). El increíble viaje de las plantas. Galaxia Gutenberg.

Mancuso, S. (2020). La nación de las plantas. Galaxia Gutenberg.

Mancuso, S. (2021). La planta del mundo. Galaxia Gutenberg.

Meitin, A. (2020). Las pedagogías de lo anegado y el poder de lo performativo. En B. Holmes, A. Meitin, G. Carnevale y Colectivo Materia, La Tierra NO Resistirá. Casa Río Lab.

Molinas, I. (2017). La experiencia estética y el diseño de aulas expandidas. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(5), 67-85.

Molinas, I. y Porta, L. (2023). Río y mar, tal para cual. Ficciones compartidas para construir futuro en el campo educativo. En Itinerarios Educativos. Revista del Instituto de Desarrollo e Investigación para la Formación Docente (INDI), (28).

Molinas, I., Fantini, E. y Torres Luyo, M. (2023). La experiencia botánica como maestra: ambiente y materiales que promueven la expansión áulica en la universidad. En Actas X Encuentro Internacional de Investigadores de Políticas Educativas (X EIIPE). Asociación de Universidades Grupo Montevideo.

Morizot, B. (2021). Maneras de estar vivo. La crisis ecológica global y las políticas de lo salvaje. Errata naturae.

Negroni, M. (2021). El corazón del daño. Random House.

Negroni, M. (2021). Oratorio. Bajo la luna.

Obligado, C. (2022). Todo lo que crece. Páginas de espuma.

Pallasmaa, J. (2021). Los ojos de la piel. GG.

Porta, L. (2021). La expansión biográfica. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Porta, L., Aguirre, J. & Ramallo, F. (2023). La intimidad como bioestética de lo cotidiano. Ensamblajes metodológicos en investigaciones auto-biográficas en educación. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 20. PPGE/UNESA.

Salgado, A. (2022). El sueño del árbol. Interzona.

Sarton, M. (2020). Anhelo de raíces. Gallo Negro.

Scott, E. (2021). Contacto. Ediciones Godot.

Schaffer, J. (2005). Adiós a la estética. Machado Libros.

Schaffer, J. (2018). La experiencia estética. La marca editora.

Schierloh, E. (2021). Los días del fresno. Poesía bajo un árbol. Barba de abejas.

Sibylla Merian, M. (2022). Sobre la maravillosa transformación de las orugas. Buchwald.

Sibylla Merian, M. (2023). Metamorfosis de los insectos surinameses. Buchwald.

Solnit, R. (2021). Una guía sobre el arte de perderse. Fiordo.

Solnit, R. (2022). Las rosas de Orwell. Lumen.

Stupía, E. (2018). Líneas como culebras, pinceles como perros. Ripio.

Teroba, O. (2021). Un lugar seguro. Las afueras.

Tompkins, P. y Bird, C. (2016). La vida secreta de las plantas. Capitán Swing Libros.

Uexküll, J. (2024). Teoría de la significación. Cactus.

VV. AA. (2022). La poesía de los árboles. Nórdica Libros.

Wilches-Chaux, G. (2023). Proemio. En M. Maeterlinck, La inteligencia de las flores y otros ensayos. Interzona.

Winnicott, D. (1990). El gesto espontáneo. Paidós.

Wulf, A. (2022). La invención de la naturaleza. Taurus.

Infografía

Published

2024-05-09 — Updated on 2024-06-03

How to Cite

Porta, L., & Molinas, I. (2024). Botanical gestures and aesthetic experiences in educational research: disruptive inquirí laboratory. Praxis Educativa, 28(2), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280203