lnequalities in technical-professional education in a pandemic. Territory, government and learning from practice

  • Claudia Jacinto Centro de Investigaciones Sociales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina https://orcid.org/0000-0001-9008-3812
  • Delfina Garino Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Social es, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y Universidad Nacional del Comahue, Argentina https://orcid.org/0000-0002-0320-8830
  • Verónica Millenaar Programa de Estudios sobre Juventud, Educación y Trabajo, Centro de investigaciones Sociales del Instituto de Desarrollo Económico y Social, Argentina https://orcid.org/0000-0001-8084-4745

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270208

Keywords:

Inequalities; Education governance; Pandemic; Technical and Vocational Education; Practice-based learning

Abstract

The crisis generated by the Covid-19 pandemic forced the organization of non-face-to-face educational
alternatives; a situation that in Technical Education affected one of its central axes: learning from practice.
This forced the generation of new strategies to sustain the activities of workshops and professionalizing
practices. This article aims to examine how previous and emerging inequalities, linked to territorial
heterogeneities, to the governance of the system and to the implementation of practices, configured
different scenarios for the deployment of policies and strategies at the level of jurisdictions during the
pandemic crisis. Based on an investigation focused on the testimonies of jurisdictional referents ofTechnical
and Vocational Education and on secondary descriptive data, different regions ofthe country are contrasted.
The article shows the way in which the aforementioned heterogeneities are themselves the conditions of
possibility to face the pandemic crisis and, therefore, the capacity to mitigate or not, its effects on the
continuity of education.

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Author Biographies

Claudia Jacinto, Centro de Investigaciones Sociales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Claudia Jacinto. Investigadora Principal de CONICET. Centro de Investigaciones Sociales. Dra. en Estudios América Latina-Sociología, Paris III, Sorbonne Nouvelle. Temas: Formación para el trabajo, jóvenes, educación secundaria, desigualdad, sociología de la acción pública. Araoz 2838 CABA, claudiajacinto01@gmail.comhttps://orcid.org/0000-0001-9008-3812

Delfina Garino, Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Social es, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y Universidad Nacional del Comahue, Argentina

Delfina Garino: Investigadora Asistente del CONICET en IPEHCS-CONICET-UNCo; Dra. en Ciencias Sociales y Lic. en Sociología; Investiga sobre educación secundaria y trabajo, educación técnica, trayectorias juveniles, América Central 439 Neuquén, delgarino@gmail.com, Argentina, https://orcid.org/0000-0002-0320-8830

Verónica Millenaar, Programa de Estudios sobre Juventud, Educación y Trabajo, Centro de investigaciones Sociales del Instituto de Desarrollo Económico y Social, Argentina

Verónica Millenaar: Investigadora Asistente del CONICET en PREJET-CIS-IDES/CONICET; Dra. en Ciencias Sociales (UBA), Magíster en Ciencias Sociales (UNGS) y Lic. en Sociología (UBA); Investiga sobre educación técnico-profesional, género, trayectorias juveniles, Tronador 2825 CABA, veronicamillenaar@gmail.com Argentina, https://orcid.org/0000-0001-8084-4745

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Published

2023-05-10

How to Cite

Jacinto, C., Garino, D., & Millenaar, V. (2023). lnequalities in technical-professional education in a pandemic. Territory, government and learning from practice. Praxis Educativa, 27(2), 1–21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270208

Issue

Section

Artículos