Discourses on childhoods in university Physical Education Teacher training (1964-1983)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270108Keywords:
Physical Education, childhood, speeches, teacher training, curriculumAbstract
In the present article we analyze the place, the notions and the discourses about childhoods in the University Teacher Training of Physical Education of the National University of La Plata during the period 1964 to 1983. In a first moment, we inquired into the structural-formal aspects of the curriculum of the subject Physical Education for children based on the aspects of the place and the sense given to childhood. In turn, we confronted such analysis with an interview with the teacher in charge of the subject to learn about the discourses about childhoods present in professional training. In this sense, we were able to identify the conformation and consolidation of diverse discursive matrices regarding the children's world: childhoods as an object of concern for Physical Education and its teacher training and rhetorics about the universalization of childhoods.
Downloads
References
Aisenstein, Á. (2006). La educación física escolar en Argentina. Conformación y permanencia de una matriz disciplinar, 1880-1960 [Tesis inédita de doctorado]. Universidad de San Andrés.
Aisenstein, Á. y Scharagrodsky, P. (2006). Tras las huellas de la Educación Física escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950. Prometeo.
Ariés, P. (1987). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Taurus.
Barba, F. (2001). Prólogo. En S. Finocchi, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Documentos y notas para su historia (pp. 11-16). Ediciones Al Margen.
Carli, S. (2009). La cuestión de la infancia; entre la escuela, la calle y el shopping. Paidós.
Carli, S. (2011). Estudios sobre historia, cultura y sociedad. Paidós.
Carli, S. (2012). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina (1880-1955). Miño y Dávila.
Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Ediciones Morata.
Corea, C. (2001). La infancia en el discurso mediático. Cuadernos de Pedagogía, 8.
Cosse, I. (2021). Familias e infancias en la historia contemporánea. Jerarquías de clase, género y edad en Argentina. Eduvim.
Davini, M. C. (2011). La formación en la práctica docente. Paidós.
De Alba, A. (1998). Currículum: crisis, mito y perspectiva. Miño y Dávila.
De Luca, R. y Álvarez Prieto, N. (2011). La sanción de la Ley Orgánica de las Universidades en la Argentina bajo la dictadura de Onganía y la intervención de los distintos organismos nacionales e internacionales en el diseño de las transformaciones. Perfiles Educativos, 35(139), 110-126.
Duarte Quapper, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 99-125.
Eberhardt, M. L. (2009). Enfoques políticos sobre la niñez en la Argentina en los años ochenta y noventa. En S. Carli, La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping (pp. 57-82). Paidós.
Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Discurso y sociedad, 170-185.
Finocchio, S. (2001). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Documentos y notas para su historia. Ediciones Al Márgen.
Galak, E. (2012). Del dicho al hecho. El largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina [Tesis inédita de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Galak, E. y Simoy, S. (2015). El oficio de ser "profe". Prácticas, saberes y discursos de la formación superior en educación física en Argentina. En R. Crisorio, Ideas para pensar la educación del cuerpo (pp. 125-136). EDULP.
Guitelman, P. (2006). La infancia en dictadura. Modernidad y conservadurismo en el mundo Billiken. Prometeo.
Kopelovich, P. (2020). Departamento de Cultura Física (1929-1946) y Dirección General de Educación Física (1947) de la Universidad Nacional de La Plata: Continuidades y rupturas en sus discursos legitimantes. Tempos e espaços em educação, 13, 1-19.
Levoratti, A. (2020). La configuración de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación de la República Argentina. Entre las problemáticas locales y los lineamientos internacionales (1963-1983). Espacio Abierto, 110-129.
Liebel, M. (2018). Colonialismo y la colonización de las infancias a la luz de la teoría poscolonial. En S. Morales y G. Magistris, Niñez en movimiento. Del adultocentrismo a la emancipación (pp. 153-180). Chirimbote - Editorial El Colectivo.
Lobato, M. (2019). Infancias argentinas. Edhasa.
Mansi, D. (2021). Historia y memoria del pasado reciente: análisis del Diseño Curricular de Educación Física para el Nivel Preescolar durante la última dictadura cívico-militar argentina. ÁGORA PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA Y EL DEPORTE, (23), 348-364.
Mansi, D. y Galak, E. (2021). La Educación Física infantil durante la última dictadura cívico-militar Argentina (1976-1983). Entre el conservadurismo y la modernización. Materiales para la historia del deporte, (22), 32-45.
Narodowski, M. (2016). Un mundo sin adultos. Debate.
Puiggrós, A. (2015). Imperialismo y educación en América Latina. Colihue.
Rodríguez, L. (2014). La Universidad Nacional de La Plata entre 1973 y 1983. PolHis, 14(7), 259-279.
Villa, A. (2007). La conformación de la profesionalidad de la educación física desde la formación de profesores universitarios. Revista Brasileira de História da Educaçao, 117-144.
Wodak, R. y Meyer, M. (2001). Métodos de análisis crítico del disrucso. Gedisa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).