As we enact stories: views from/in/of university life in COVID-A times

  • María Marta Yedaide CIMED, UNMDP
  • Paula Anahí González UNMDP

Keywords:

university education, narrative research, pedagogical turn, COVID pandemic

Abstract

This articles shares and problematizes a series of narrative compositions produced in pandemic times. Within the framework of the Project “The construction of Teacher Subjectivities in the Teacher Education Programs: narratives and (other) practices at the University and the Teacher Education Colleges in Mar del Plata” carried out by the Research Program on Educational Settings and Subjectivities (GIESE) at the School of Humanities, University of Mar del Plata, Argentina, we have committed ourselves to listening to and identifying what may trigger us to imagine other ways of inhabiting university institutions. Moving towards the poetics of drama, this work also explores different pedagogical lenses for interpretation and embraces the power of narrative research in order to re-imagine and re-create our educational experiences. Keywords: University Education; Narrative Research; Pedagogical Turn; COVID pandemic

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Marta Yedaide, CIMED, UNMDP

Docente e investigadora del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades, UNMDP. Miembro del Grupo de Investigadores en Educación y Estudios Culturales (GIEEC) y Coordinadora de la Línea de Investigación Sobre la Enseñanza y Relatos Otros del Programa Interdisciplinario en Estudios Descoloniales (PIED), ambos con sede en el Centro de Investigaciones Multidisciplinares Educación (CIMED).  Directora del Grupo de Investigación sobre Escenarios y Subjetividades Educativas y Directora de la Revista de Educación, FH. Referato del Journal Encounters in Theory and History of Education. Faculty of Education, Queens University, Canada. Profesora de inglés, Especialista en Docencia Universitaria (UNMDP) y Doctora en Humanidades y Artes con mención Educación (UNR). 

Paula Anahí González, UNMDP

Docente del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades, UNMDP. Integrante del Grupo de Investigación en Escenarios y Subjetividades Educativas (GIESE); CIMED, UNMDP.

References

Ahmed, S. (2019). Fenomenología queer: orientaciones, objetos, otros. Trad. Javier Sáez del Álamo. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

Ahmed, S. (2020). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra.

Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. USA: Aunt Lute Books.

Berardi. F. (2018). Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. CABA: Caja Negra.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, S. A.

Burbules, N. (1995). Posmodern Doubt and Philosophy of Education. Illinois: University of Illinois.

Cacopardo, A. (2018). “Nada sería posible si la gente no deseara lo imposible”. Entrevista a Silvia Rivera Cusicanqui. Andamios, vol. 15, núm. 37. Colegio de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de la Ciudad de México.

De Castro, M. (2017). En el aire: “traslados a la modernidad” y pedagogías comunicativas (de) coloniales en la Amazonía ecuatoriana. Revista Entramados - Educación y Sociedad, Año 4, No. 4, noviembre 2017 Pp. 63 – 85.

Denzin, N. & Lincoln, Y. (2012). Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa. Vol. II. Barcelona: Gedisa.

Denzin, N. (2018). Performance, Hermeneutics, Interpretation. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection, SAGE Publications Ltd. 200-216.

Dubatti, J. (2012) Introducción a los estudios teatrales. Buenos Aires: Editorial Atuel.

Guba, E. & Lincoln. Y. (2012). Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes. Cap. 8, pp.3878. Denzin, N. y Lincoln, Y. Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa. Vol. II. Barcelona: Gedisa.

Gutiérrez Aguilar, R. (2018). La lucha de las mujeres contra todas las violencias en México: reunir fragmentos para hallar sentidos. Gago. Gutierrez Aguilar, Draper, Menéndez Díaz, Montanelli, Barmet, Rolnik 8M Constelación feminista. Buenos Aires: Tinta Limón.

Halberstam, J. (2018). El arte queer del fracaso. Trad. J. Sáez. Barcelona: Egales editorial.

Han, B. (2015) El aroma del tiempo. Barcelona: Editorial Herder.

Haraway, D. (2017). Manifiesto de las especies de compañía: perros, gentes y otredad significativa. Trad.Isabel Mellén. Córdoba: bucavulvaria ediciones.

Haraway, D. J. (1997). Modest_Witness@. New York, London: Routlege.

Kartun, M. “El teatro y el tiempo” en https://ovejasmuertas.wordpress.com/2019/10/17/mauricio-kartun/

Kuby, C. & Christ, R. (2018). Productive Aporias and Inten(t/s)ionalities of Paradigming: Spacetimematterings in an Introductory Qualitative Research Course. Qualitative Inquiry, Vol. 24 (4), 293-304.

Lupton, D. (2019). New Materialisms: Key Approaches Compiled By Deborah Lupton (5th revised version). Disponible en https://www.researchgate.net/publication/336749741

Lyotard, J. F. (1979). The Postmoden Condition. A report on knowledge. USA: University of Minnesota Press.

Manrique, P. (2020) “Hospitalidad e inmunidad virtuosa”, en Sopa de Wuhan, Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Editorial ASPO.

Meirieu, P. (2016). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Buenos Aires: Paidós.

Nordstrom, S. (2018). Antimethodology: Postqualitative Generative Conventions. Qualitative Inquiry Vol. 24 (3) 215-226.

Pérez, M. (2016). Teoría Queer, ¿para qué? ISEL, 5 184-198.

Pernecky, T. (2017). Introduction: Situating Metaphysics and Epistemology in Qualitative Research. Epistemology and Metaphysics in Qualitative Research. City Road: SAGE Publications Ltd.

Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección: Apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rosiek, J. & Snyder, J. (2018). Narrative Inquiry and New Materialism: Stories as (Not Necessarily Benign) Beings. Qualitative Inquiry 1-12, SAGE.

Schwartz, J (1992). Postmodernity, History, and the Assassination of JFK. M.A. thesis in Popular Culture Studies. Bowling Green State University.

Segato, R. (2015). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Y una antropología por demanda. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.

Serrano, R. (2004) Nuevas tesis sobre Stanislavski, Fundamentos para una teoría pedagógica. Buenos Aires: Editorial Atuel.

Trastoy B., Zayas de Lima, P. (2006) Lenguajes escénicos. Buenos Aires: Editorial Prometeo.

Walsh, C. (2014). Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales. E-Misférica, Gesto decolonial, Vol. 11, No. 1.

Walsh, C. (2015). Universidad, seres, saberes y (geo)poder(es) en Ecuador y América del Sur. Conferencia dictada en el marco del seminario internacional "Educación Superior latinoamericana y la geopolítica del conocimiento", organizado por la Universidad Andina Simón Bolívar y la Fundación Rosa Luxemburg.

Yedaide, M. (2019). Las condiciones pedagógicas de la investigación educativa. Oportunidades para la descolonialidad. Revista Praxis Educativa, Vol. 23, No. 1.

Yedaide, M. (2020a). Educación docente e investigación educativa: serpenteando entre la (im)posibilidad de lo nuevo. Sañudo Guerra, L. & H. Ademar Ferreyra (comps.). Miradas y voces de la investigación educativa III. Innovación educativa con miras a la justicia social. Aportes desde la investigación educativa. Córdoba: Comunic-Arte.

Yedaide, M. (2020b). “Las libertades que sepamos conseguir. Una charla sobre la toxicidad del amor romántico en la vida docente”. Secretaría de Educación de la Municipalidad de General Pueyrredon, 21 de mayo de 2020.

Yedaide, M.; Porta, L. & Ramallo, F. (2021). Alter(n)ando las condiciones de autoridad de la investigación narrativa contemporánea: amarres, enredos y desgarros. Revista Espacios en Blanco, aceptado para su publicación.

Zizek, S. (2012). Bienvenidos a Tiempos Interesantes. Navarra: Editorial Txalaparta

Published

2021-05-09

How to Cite

Yedaide, M. M., & González, P. A. (2021). As we enact stories: views from/in/of university life in COVID-A times. Praxis Educativa, 25(2), 1–18. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/5733

Issue

Section

Artículos