Physical Education in Chile: towards a transdisciplinarity from the curriculum and the pedagogical collaboration

  • Jean Paul Rannau Garrido Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240210

Keywords:

Physical Education, teaching profession, interdisciplinary approach, curriculum development, basic skills

Abstract

Chilean educational system includes Physical Education as the school discipline responsible for motor competence, reduced to a technical and mechanistic dimension for the body and movement. Although it appears as a possibility to the formation of an integral human being, the fragmented curriculum limits a holistic, meaningful and experiential education that the motor experience can provide. An education that
goes beyond disciplines is transcendental and necessary for the human potentialities development in their multiplicity from the authentic possibilities that the Human Motricity manifestations can offer. The intentionally, reflective and collaborative curricular and didactic projects make possible classroom practices that go across the disciplines to a genuine interaction of a motor and bodily being into its closest reality, and that complex, meaningful and experiential reality must transcend the prescribed school and curricular structure.

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Author Biography

Jean Paul Rannau Garrido, Universidad Santo Tomás

Licenciado en Educación y Profesor de Educación Física. Magíster en Educación mención Currículum y Comunidad Educativa por la Universidad de Chile. Académico de la Escuela de Pedagogía en Educación Física, docente de la línea formativa de Currículum, Evaluación y Didáctica de la Educación Física. Áreas de interés: Didáctica de la Motricidad, Formación Ciudadana y Motricidad, Interculturalidad y Motricidad, y Motricidad Comunitaria.

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Published

2020-05-10

How to Cite

Rannau Garrido, J. P. (2020). Physical Education in Chile: towards a transdisciplinarity from the curriculum and the pedagogical collaboration. Praxis Educativa, 24(2), 1–17. https://doi.org/10.19137/DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240210

Issue

Section

Artículos