Learning by discovery from Geographic Information Technologies (GITs). Case study: The Horn of Africa

  • Daila Graciana Pombo Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa
  • María Claudia García Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa
  • María Celeste Martínez Uncal Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

Learning by discovery, GITs, geographical space, curriculum

Abstract

Contemporary changes in the political, social, scientific and technological fields have changed the meaning of school education, of the Social Sciences in general and of Geography and History in particular. Within these changes, the curricular materials in La Pampa incorporate political, economic, social, environmental and territorial issues into the teaching areas, and also decide on which scales of analysis to use for their understanding. The Geographic Information Technologies (GIT) are a powerful tool for classroom work on these dimensions, thus favoring the production and cartographic interpretation. The main objectives of this work involve raising awareness among teachers of ongoing training tools in order for them to acquire the new technologies, and to implement teaching proposals from  the generation and implementation of problem situations that allow students to understand the geographical space as a process of social construction subject to continuous changes, and to multiple and complex relationships. Also, to reflect on the close relationship between autonomous learning by discovery and the use of GITs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daila Graciana Pombo, Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Prof. en Geografía y Esp. en Teledetección y Sistemas de Información Geográfica aplicados al estudio del medio ambiente. Prof. Titular de la Cátedra Técnicas en Geografía, Geografía I, Prof. Adjunta de las materias Técnicas en Geografía II y SIG y Teledetección. Es Investigadora Categoría III del Programa Nacional de Incentivos a Docentes Investigadores.

María Claudia García, Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Profesora en Historia. Ayudante de Primera de la Cátedra Práctica de la Enseñanza de la Historia.

María Celeste Martínez Uncal, Instituto de Geografía - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de La Pampa

Ing. en Recursos Naturales, Esp. en Teledetección y Sistemas de Información Geográfica aplicados al estudio del medio ambiente y Magister en Análisis y Procesamiento de Imágenes. JTP de la Cátedra Técnicas en Geografía/Técnicas en Geografía I.

Published

2018-05-31

How to Cite

Pombo, D. G., García, M. C., & Martínez Uncal, M. C. (2018). Learning by discovery from Geographic Information Technologies (GITs). Case study: The Horn of Africa. Huellas, 22(1), 87–106. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/huellas/article/view/2376

Issue

Section

Artículos