Artificial intelligence in education. Getting out of the black box

DOI:

https://doi.org/10.19137/els-2024-232303

Keywords:

Artificial Intelligence, education, teaching strategies, technologies

Abstract

This article offers a review of the scientific literature around some central questions of Artificial Intelligence (AI) in education. Is it a threat or an opportunity? Does the teaching role change with the inclusion of Generative AI tools? What strategies and which tools can enhance teaching? Each of these questions is addressed from research and authors who provide clues to build some answers that can be a bridge between research and action. From unresolved between teaching, learning and technologies within the framework of current developments in AI and its projections, the article provides a revised, rigorous, and powerful framework as a
starting point for scientific investigations that delve into each of the questions raised. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Lion, University of Buenos Aires

Doctora en Educación por la Universidad de Buenos Aires. Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires. Especialista en Formación de Formadores, Universidad de Buenos Aires. Profesora de Educación y Tecnologías y de Comunicación y Educación en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Profesora en Maestrías y Doctorados de Universidades Nacionales e Internacionales. Investigadora principal en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación de la Universidad de Buenos Aires y codirectora de proyectos UBACyT. Fue directora general de UBA XXI y del Centro de Innovación en Tecnología y Pedagogía de la Universidad de Buenos Aires. Es consultora de proyectos de tecnología educativa en organismos gubernamentales y en empresas. Sus áreas de experticia son la educación a distancia; la innovación didáctica, la gamificación y la tecnología educativa. Tiene numerosas publicaciones en el campo de la enseñanza y la tecnología educativa. Actualmente es desarrolladora de videojuegos educativos. 

Sergio Bravo Aravena , University of Chile

Magister en Marketing, de la Universidad de Chile. Ingeniero Comercial. Posee amplia experiencia en docencia en diferentes universidades, entre las que destacan Universidad de Chile, Universidad de Talca, Universidad Católica del Maule y Universidad Católica Silva Henríquez. Vasta experiencia académica en áreas de Marketing, Investigación de Mercado y Emprendimiento. Se desempeña actualmente como Socio y Gestor de AIWOLF Education, enfocada en la incorporación de herramientas de Inteligencia Artificial en la Educación.

Eduardo Torres M. , University of Zaragoza

Doctor en Gestión, Universidad de Zaragoza, España. Profesor Asociado de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad de Chile. Sus investigaciones científicas han sido publicadas en diferentes journals, entre los que se destacan: Social Science Quarterly; Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics; Review of Managerial Science; Sport in Society; Journal of Consumer Marketing; Internet Research; Journal of Business Research; International Journal of Services and Standards; Health Marketing Quaterly; Journal of Destination Marketing & Management; Journal of Business & Industrial Marketing; Sustainable Production and Consumption; British Food Journal; Journal of Hospitality and Tourism Management; International Journal of Sports Marketing and Sponsorship; Advances in Hospitality and Tourism Research; The International Journal of Bank Marketing; The Service Industries Journal.

Published

2024-08-29