Meditation’, ‘emotions’ and modes of neoliberal subjectivation in Argentine schools. An analysis in relation to the discourses on health and disease

  • Lucila Da Silva Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas /Universidad Nacional de Comahue, Argentina

Keywords:

school, emotions, neoliberalism, health-disease

Abstract

This essay presents some reflections on the process of emergence and popularization of “mindfulness” practices at schools in Argentina. The starting hypothesis is that the introduction of this type of initiative is closely related to changes in contemporary ways of conceiving health and disease. The chosen approach strategy is based, firstly, on identifying some coordinates from which the integration of new age “techniques” in educational institutions can be understood, by investigating people’s representations of about health and therapy. Second, the growing role of the language of new age therapies and certain readings of neurosciences is problematized, at the intersection of contemporary discourses focused on education and health. Finally, an attempt is made to pay for an already existing line of analysis; that links certain ways of the introduction of these new age or mindfulness pedagogical practices to contemporary forms of medicalization and governance of childhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucila Da Silva, Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas /Universidad Nacional de Comahue, Argentina

Doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires). Becaria Posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET / 2021-2023). Especialista en Cultura Letrada en Argentina (Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Comahue) Licenciada en Ciencia Política (Universidad de Buenos Aires). Docente de Metodología de la Investigación en la Universidad Nacional de Comahue (UNCo) y del Taller de Tesis en la Maestría y el Doctorado en Estudios y Políticas de Género de la Universidad de Tres de Febrero (Universidad Nacional Tres de Febrero). Investigadora en Universidad Nacional de Comahue e integrante becaria del Instituto Patagónico de Estudios en Humanidades y Ciencias Sociales (Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Comahue). Ha publicado un libro, capítulos de libros y artículos acerca de temáticas vinculadas al análisis de dispositivos escolares.

Published

2023-10-20