Question inequality and demonstrate agency from extension. The experience of the photographic exhibition of the fruit and vegetable cord of General Pueyrredon, Buenos Aires, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-0206Keywords:
agency, fruit and vegetable belt, inequalities, critical extension, photo exhibitionAbstract
Through the experience of an extension exhibition on the fruit and vegetable belt of General Pueyrredon, the article reflects on the power of images and photography as discursive tools that allow workers to show their experiences from their own perspectives, questioning the stereotypes that circulate about them. Secondly, it explores about what these images show: inequalities in which gender and migratory origin become a central cleavage in the experiences of historically subalternised subjects, but also situations in which they have the autonomy and agency to question these inequalities.
Downloads
References
Alastuey, E. B. (2011). Imagen y conocimiento: retos epistemológicos de la sociología visual. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, (22), 113-140.
AWID (2004). Interseccionalidad: una herramienta para la justicia de género y la justicia económica. Derechos de las mujeres y cambio económico; 9, 1-8.
Becker, H. S. (1974). Photography and sociology. Studies in the anthropology of visual communication, 1(1), 3-26.
Blanco Rodríguez, G. (2023). Trabajo, migración, cultura y desigualdad. Encuentros entre trabajadores hortícolas y agentes judiciales en General Pueyrredon. Papeles de trabajo. La revista electrónica de la ESCUELA IDAES, 17, 69-85
Bourdieu, P. (2003). La fotografía. Un arte medio. Gustavo Gili.
Colacci, R.; Huergo, C, &, Zelaya Blanco, P. (2022). Centros de Extensión Universitaria: Camino que dejan Huella. EUDEM. Mar del Plata.
Crenshaw, K. W. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, I, 139–168.
Cusicanqui, S. R. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch'ixi desde la historia andina. Tinta Limón.
Ferro, M. (2005). A quién le pertenecen las imágenes?. México: CIDE.
Jelin, E. (2012). La fotografía en la investigación social: algunas reflexiones personales. Memoria y sociedad, 16(33), 55-67.
Secretaria de Extensión de la Universidad Nacional de Mar del Plata (2021). Informe CEUS. Periodo 2020. mdp.edu.ar/attachments/category/27/Informes-CEUS.pdf
Sztompka, P. (2008). The focus on everyday life: A new turn in sociology. European review, 16(1), 23-37.
Tommasino, H., & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24.
Torricella, A. (2009). Sensibilidades e imágenes generizadas del 'yo' en la década del ´40. Lo visual y el dispositivo fotográfico en la construcción de la masculinidad. CADERNOS PAGU, 199 - 234
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.