Addressing sustainable cities through robotics in border communities in the Northern Zone of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-0203Keywords:
scale models, rural schools, environmental education, technology, educational roboticsAbstract
This article shares the experience generated by an extension project in border towns of Costa Rica, which is an alliance between the local government of the Canton of Upala and the public university. The objective of this project is to reduce the technological gap in the districts of Las Delicias, Central and San José de Upala through robotics, programming and creative reading using the theme of sustainable cities as a transversal axis. A strategy based on the STEAM approach is implemented, which promotes interdisciplinary learning through practical workshops and didactic guides. During the implementation of the project, significant achievements were made, such as the participation of students and the transfer of
knowledge on sustainable cities and robotics. Teachers and librarians were trained to replicate the workshops autonomously, ensuring the long-term sustainability of the project.
Downloads
References
Arlegui de Pablos, J., Pina, A.(2010). Enseñanza-aprendizajeconstructivista a través de laRobótica Educativa. CiDd: IICongreso Internacional de Didácticas.http://www.udg.edu/portals/3/didactiques2010/guiacdii/ACABADES%20FINALS/269.pdf
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2018). Costa Rica Índice de Desarrollo Social 2017. MIDEPLAN .
Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (2023). Indicadores de Gobernanza de la Migración a Nivel Local Perfil 2023. Municipalidad de Upala.
Ortega, G., Tellez, A., & Guarnizo, J. (2021). Entorno pedagógico para la enseñanza en básica primaria mediante el uso de sistema robótico comercial. Scielo , 26(1). https://doi.org/10.14483
Quiroga, L. (2018). La robótica: Otra forma de aprender ¿Por qué podemos acercar la robótica a la educación infantil? Dialnet , 25(1), 51-64.
Suárez, A., Martinez, P., García-Costa, Daniel, & Martos, J. (2018). Contribución de la Robótica Educativa en la Adquisición de conocimientos de Matemáticas en la Educación Primaria. Magister, 30(2), 43-54. https://doi.org/10.17811
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.