Editatón 40 años democracia Córdoba. Editing on Wikipedia as an extension practice

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-07

Keywords:

university extension, communication technology, digital platform, open knowledge, online collaboration

Abstract

Wikipedia is a free, polyglot and collaborative encyclopedia. The article reviews the Editathon 40 years of democracy in Córdoba, a collective editing meeting aimed at improving content related to the period of democratic restoration in Argentina, with a focus on provincial politics, guild issues, and gender. The process took place during the first semester of 2023, a period in which the necessary content and sources were surveyed, interventions were planned and implemented. The experience demonstrates an articulation between teaching, research and extension, aiming to contribute to the debate on emerging approaches through technologies and digital platforms. The balance highlights the skills generated, the adaptation to a broad writing registry and the creation of high-impact content between the university and the Wikimedia community, on human rights topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Zanotti, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Doctor en Estudios Sociales de América Latina (UNC) y Licenciado en Sociología (UNVM). Investigador del Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad, UNC y CONICET (Argentina). Docente de grado y posgrado en la Universidad Nacional de Córdoba, Universidad Nacional de Villa María y Universidad Nacional del Litoral (Argentina).

References

Abratte, J. P. (2018). A 100 años de la Reforma Universitaria: disputas y legados en escenarios de restauración neoliberal. Juan Pablo Abratte, Pedagogo. Historia, Políticas y Universidad. https://ffyh.unc.edu.ar/jpabrattepedagogo/?page_id=2026

Aimar, L., Pagola, L. I., & Zanotti, A. (2021). Editatones para el abordaje de sesgos en Wikipedia en español. Análisis de tres experiencias de edición colectiva y simultánea sobre la enciclopedia libre. Virtualidad, Educación y Ciencia, 12(22), 66-83. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/32118

Alfilo. (22 de junio de 2023). Un ejercicio de escritura colaborativa en Wikipedia de contenidos históricos. https://ffyh.unc.edu.ar/alfilo/ejercicio-escritura-colaborativa-wikipedia-contenidos-historicos/

Aboslaiman, L. (2019). Sociedad y Universidad en la Construcción de la Extensión. ExT: Revista de Extensión de la UNC, (9), 1-23. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/23925

Archuby, F. M., Béguelin, M., Lorente, M., Lanteri, A., Verón, C., Zubimendi, M. A., Plos, A., Scazzola, M. A. y Coturel, E. P. (2022). Los proyectos wikimedia en el museo de la plata: aportes para el abordaje de las brechas geopolíticas y de género en las ciencias naturales y antropológicas. En L. Ferrante, A. Torres, P. Lorente y F. Guastavino (Comps.), Wikipedia, educación y derechos humanos. EDULP.

Castells, M. (1996). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1). Siglo XXI.

Chabrando, V. y Solís, A. C. (2023). Derechos humanos y extensión. E+E: Estudios De Extensión En Humanidades, 10(15), 10-15. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EEH/article/view/41273

Elsegood, L. y Carivenc, N. (2020). Curricularizar la extensión universitaria. La integralidad de las funciones: investigación, docencia, extensión. Trayectorias Universitarias, 6(11), 1-8 https://doi.org/10.24215/24690090e030

Ferrante, L., Torres, A., Lorente, P. y Guastavino, F. (Comps.) (2022). Wikipedia, educación y derechos humanos. EDULP.

Lorente, P., (2020). El conocimiento hereje. Una historia de Wikipedia. Paidós.

Negri, G., Dorrego, S., & Arano Uría, F. (2021). Espacio Público. Redes sociales: Virtualidad y Pandemia. Actas De Periodismo y Comunicación, 6(2). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6810

Nieve, G. A. (2021). Vínculos digitales con la escuela en tiempos de aislamiento social. ExT: Revista de Extensión de la UNC, (13), 1-18. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36107

Paño Yáñez, P., Rébola, R. y Suárez Elías, M. (2019). Procesos y metodologías participativas: reflexiones y experiencias para la transformación social. Udelar.

Pinedo, J. (2019). La extensión universitaria como producción de conocimiento. Modalidades de articulación extensión-docencia-investigación. En F. Brugaletta, M. González Canosa, M. Starcenbaum y N. Welschinger (Eds.), La política científica en disputa: diagnósticos y propuestas frente a su reorientación regresiva, 88-101. UNLP; CLACSO. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.735/pm.735.pdf

Sagol, C. (2022). Presentación. En Ferrante, L., Torres, A., Lorente, P. y Guastavino, F. (Comps.), Wikipedia, educación y derechos humanos. EDULP.

Tommasino, H. y Cano, A. (2020). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 66(67), 7-24.https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2016.67.395

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI editores.

Van Dijck, J., Poell, T. y De Waal, M. (2018). The platform society: Public values in a connective world. Oxford University Press.

Wikimedia Statistics. (2023a). Páginas hasta la fecha. All Wikipedias. https://stats.wikimedia.org/#/all-wikipedia-projects/content/pages-to-date/normal|line|2-year|(page_type)~content|monthly

Wikimedia Statistics. (2023b). Editores activos por país. https://stats.wikimedia.org/#/es.wikipedia.org/contributing/active-editors-by-country/normal|table|2023-07-06~2023-07-07|(activity-level)~5..99-edits|monthly

Wikipedia. (2023a). Recuperación de la democracia en la Argentina. https://es.wikipedia.org/wiki/Recuperaci%C3%B3n_de_la_democracia_en_la_Argentina

Wikipedia. (2023b). Wikipedia: Encuentros/Editatón 40años democracia Córdoba. https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Encuentros/Editat%C3%B3n_40a%C3%B1os_democracia_C%C3%B3rdoba

Wikipedia. (2023c). Wikipedia: Punto de vista neutral. https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Punto_de_vista_neutral

Wikipedia. (2024). Análisis de visitas. Recuperación de la democracia en la Argentina 01/04/2022 - 31/12/2023 https://pageviews.wmcloud.org/?project=es.wikipedia.org&platform=all-access&agent=user&redirects=0&start=2022-04&end=2023-12&pages=Recuperaci%C3%B3n_de_la_democracia_en_la_Argentina

Zanotti, A. (2022a). Rediseño de portales para la Wikipedia en español. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (23), 155-176. https://doi.org/10.51302/tce.2022.790

Zanotti, A. (2022b). Wikipedia y la gobernanza de pares: Proyectos, comunidades, ecosistema. Hipertextos, 10(18), 056. https://doi.org/10.24215/23143924e056

Published

2024-05-08

How to Cite

Zanotti, A. (2024). Editatón 40 años democracia Córdoba. Editing on Wikipedia as an extension practice. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 8(1). https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-07

Issue

Section

Artículos