The funus romanorum in the Aeneid: an analysis of heroic funerals of Miseno, Anchises and Palante

  • Minor Herrera Valenciano Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Santa Rosa

Keywords:

Death, funeral, Roman, symbol, apotheosis

Abstract

This work analyzes the importance of carrying out the funus romanorum with dignity, from the passages of the Aeneid in which the funeral honors of three important personages are shown: a) Miseno, from which the problem that it represented will be analyzed, in the Roman world, both for the living and the dead, to remain unburied and the contamination that death brings to those who have contact with the corpse; b) Anchises and the cult of their Manes and the importance that this activity possessed, not only in the Aeneid, but in all of Rome, and from which it is affirmed in this work that the cult of their Manes not only acquires a fundamental importance at the oracular, but prefigured as a principle of future Roman apotheoses; c) the funeral of Palante, which are highlighted by the pageantry with which they are made, the consideration of the finitude of the hero and the symbolic character they possess.

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Author Biography

Minor Herrera Valenciano, Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Santa Rosa

Licenciado en Enseñanza del Castellano y Filología Clásica, Magíster en Literatura Clásica por la Universidad de Costa Rica, Doctorando en Estudios del Mundo Antiguo por la Universidad Autónoma de Madrid. Docente Investigador del Centro de Investigaciones sobre Diversidad Cultural y Estudios Regionales (CIDICER), de la Universidad de Costa Rica. Editor Principal de la Revista Pensamiento Actual, de la Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente. Es autor de “La muerte como hilo conductor de las acciones en la Eneida” en Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica 44/1, 2017 y de “La muerte, el alma y el más allá en la Eneida: un eclecticismo filosófico” (órfico-pitagórico-platónico), en la Revista de Lenguas Modernas 28, 2018.

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Published

2020-02-06