Music, soul, sex. Ricky Martin’s autobiography within the shame/pride binominal

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2828%20

Keywords:

Ricky Martin, Autobiography, Affirmation of homosexuality, Dissident masculinity, Latin America

Abstract

Since he began his solo career, Puerto Rican singer Enrique Martín Morales (1971-), known artistically as Ricky Martin, kept his private sphere away from the media. However, on March 29, 2010, and after several years of speculation by the press, he publicly accepted his homosexuality. In his autobiography, titled Me (2010), he outlines the process of internalizing his sexual orientation and subsequently announcing it through social media. In the context of the shame/pride binomial, the aim is to analyze the discourses of rejection/acceptance that underlie the autobiography and assess their meanings. Likewise, the obstacles that public figures who express dissident sexualities must face and the benefits that their coming out brings to society. 

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Author Biography

Laura Martínez Català, Universitat de Lleida

Graduada en Estudios Hispánicos por la Universitat de Lleida (UdL), España. Máster en Formación e Investigación Literaria y Teatral -Especialidad en Metodologías, Teorías y Técnicas de Investigación en la Literatura Española e Hispanoamericana- por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España. Es Investigadora predoctoral (FPI) en la Universitat de Lleida. Sus investigaciones actuales giran en torno a las representaciones de la masculinidad disidente en la cultura española e hispanoamericana del siglo XX y el estudio de las transmodalizaciones intermodales. Es coeditora de Vidas trans en la Edad de plata española (1901-1936), que verá la luz a lo largo de los próximos meses (Egales, 2024).

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Published

2024-05-01

How to Cite

Martínez Català, L. (2024). Music, soul, sex. Ricky Martin’s autobiography within the shame/pride binominal. Anclajes , 28(2), 109–121. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2828