The poetics of misrepresentation in Poesida by Abigael Bohórquez: restoring dignity and removing shame in the face of the HIV/AIDS pandemic
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2824Keywords:
Abigael Bohórquez, Poetry, HIV/Aids, Tradition, MexicoAbstract
Part of the poetry of Abigael Bohórquez (1936-1995) can be read as poetry of homosexual testimony. Specifically, his last collection of poems, his poetic testament, Poesida (1996), allows for this reading, since this cruel but supportive document seeks to put shame on the side of the heteronormative discourse, the one that reacted by condemning homosexual practices at the height of the Hiv/Aids pandemic in the 1980s & 1990s of the 20th century. Poesida will be studied from the poetics of misrepresentation, as a proposal for analysis for the dissident resistance to the discursive normalization that the collection of poems offers, both in the confrontation of the literary tradition, as well as in the poetic space and in the autobiographical references. Bohórquez builds a mural, a testimony, a series of songs and portraits so as not to forget, dignify and resist the shame with which they tried to classify those who died with the weight of stigma and guilt.
Downloads
References
Álvarez, Enrique. Dentro/Fuera. El espacio homosexual masculino en la poesía española del siglo XX. Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
Álvarez Romero, Ana. “Abigael Bohórquez, el César. Homosexualidad, cultura popular y tradición literaria en Poesida”. Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos, vol. 26, junio 2022, pp. 45-57. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.871
Balderston, Daniel. Los caminos del afecto. Bogotá, Instituto Caro y Cuervo, 2015.
Bohórquez, Abigael. Poesía reunida e inédita. Hermosillo, Instituto Sonorense de Cultura, 2016.
Bohórquez, Abigael. Poesida y otros poemas homoeróticos. Introducción de Porfirio Hernández Cabrera, ilustraciones de Eduardo Flores Soto. México, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, Gobierno de la Ciudad de México, Secretaría de Cultura, 2019.
Bohórquez, Abigael. Poesida. Tercera edición. Hermosillo, Fondo Regional para la Cultura y las Artes del Noroeste, 2009.
Britzman, Deborah P. “¿Hay una pedagogía queer? o no leas tan recto”. Revista de Educación, vol. 7, n.º 9, 2016, pp. 13-34, https://www.researchgate.net/publication/309354845_Hay_una_pedagogia_queer_O_no_leas_tan_recto_1
Bustamante Bermúdez, Gerardo. “El sida como enfermedad literaria: Abigael Bohórquez, Pedro Lemebel y Joaquín Hurtado”, Signos Literarios, vol. 11, n.° 22, 2015, pp. 48-75.
Bustamante Bermúdez, Gerardo, “Abigael Bohórquez, el poeta que clama en el desierto”, Abigael Bohórquez. Poesía reunida e inédita. Hermosillo, Instituto Sonorense de Cultura, 2016, pp. 5-37.
Campos López, Ronald. Tras los rastros de un corpus seropositivo. VIH y sida en la poesída costarricense (1983-2017). San José, Costa Rica, Editorial UCR, 2022.
Foucault, Michel. Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. 1977. México, Siglo XXI, 2021.
Hernández Cabrera, Porfirio. Abigael Bohórquez: disidencia sexo-genérica y VIH/sida en Poesida. México, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, 2019.
Hurtado, Joaquín. Crónica sero. México, Consejo Nacional para la Cultura y las artes, 2003.
Kokalov, Assen. El espacio urbano queer en Latinoamérica. Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, 2021.
Meruane, Lina. Viajes virales. La crisis del contagio global en la escritura del sida. Santiago de Chile, Fondo de Cultura Económica, 2012.
Morales, Dionicio. “Los desquebrajamientos del alma”. Poesida. Tercera edición. Hermosillo, Fondo Regional para la Cultura y las Artes del Noroeste, 2009.
Perlongher, Néstor. El fantasma del sida. Buenos Aires, Puntosur S. R. L., 1988.
Perlongher, Néstor. “El orden de los cuerpos”. Prosa plebeya. 1980-1992. Buenos Aires, Colihue, 2016.
Rosado Marrero, Juan Rogelio. “La poética disidente de Abigael Bohórquez”. Connotas, n.° 17, 2017, pp. 9-30, https://doi.org/10.36798/critlit.vi17.35
Sontag, Susan. El sida y sus metáforas. Traducido por Mario Muchnik, Barcelona, Muchnik Editores, 1989.
Vallejo, César. Obra poética. Edición crítica de Américo Ferrari. Segunda edición. Madrid, ALLCA XX, Colección Archivos, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 César Cañedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.