Anclajes in the country of I do not remember
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2534Keywords:
memory, exile, Argentine literature, twentieth century, XXI centuryAbstract
This review examines the advances, changes and critical setbacks that occurred in the field of memory and violence in post-dictatorship Southern Cone. Many of the contributions published in Anclajes in the last decades make up a corpus of interest for the research of historical and cultural memory.
Downloads
References
Basile, Teresa. “La retroescritura de la historia: Artigas Blues Band de Amir Hamed”. Anclajes, vol. XXI, n.° 2, mayo-agosto 2017, pp. 1-21,https://doi.org/10.19137/anclajes-2017-2121.
Catalin, Mariana. “Infancia y exilio. La vuelta al suelo en La madriguera de Tununa Mercado”. Anclajes, vol. XI-XII, n.° 11-12, diciembre 2008, pp. 41-58.
Cheadle, Norman. “’Memory and the ‘subjective turn’: Beatriz Sarlo’s Tiempo pasado (2005)”. A contracorriente. Una revista de historia social y literature de América Latina, vol. 5, n.° 3, Spring 2008, pp. 197-205, https://acontracorriente.chass.ncsu.edu, consultado el 8 de junio de 2021.
Deffis, Emilia. “Desafíos de la memoria: Una misma noche de Leopoldo Brizuelay Purgatorio de Tomás Eloy Martínez”. Anclajes, vol. XX, n.° 1, enero-abril 2016, pp. 1-19, https://doi.org/10.19137/anclajes-2016-2011.
Deffis, Emilia. “’La necrópolis interior’ en Conjunto vacío de Verónica Gerber Bicecci”. Anclajes, vol. XXIV, n.° 2, mayo-agosto 2020, pp. 17-32, https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2022.
Dubatti, Jorge. Introducción a los Estudios Teatrales. México, Libros de Godot, 2011.
Forcinito, Ana. “Desintegración y resistencia: corporalidad, género y escritura en Mano de obra de Diamela Eltit”. Anclajes, vol. XIV, n.° 14, diciembre 2010, pp. 91-107.
González, Cecilia. “Diálogos entre arte e historia argentina reciente en Ezeiza paintant de Fabián Marcaccio y la trilogía de los 70 de Alan Pauls”. Anclajes vol. XXI, n.°1, enero-abril 2017, pp. 1-20, https://doi.org/10.19137/anclajes-2017-2111.
Herry, Mylène. “Beatriz Sarlo, Tiempo Pasado”, Témoigner. Entre histoire et mémoire [En ligne], 115 | 2013, mis en ligne le 01 juin 2015, consulté le 08 juin 2021. URL:http://journals.openedition.org/temoigner/629;https://doi.org/10.4000/temoigner.629.
Indri, Carla María. “Sarah Kay y las voces de la infancia en la narrativa contemporánea sobre memorias”. Anclajes, vol. XXIV, n.° 1, enero-abril 2020, pp. 53-68,https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2414.
James, Daniel. “Sindicatos, burócratas y movilización”. Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976).Nueva Historia Argentina, dirigida por D. James, Tomo 9. Buenos Aires, Sudamericana, 2003, pp.117-168.
Menestrina, Enzo Matías. “La restitución del pasado: memoria autoficcional en El azulde las abejas de Laura Alcoba”. Anclajes, vol. XXV, n.° 1, enero-abril 2021, pp. 151-166, https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25111.
Menestrina, Enzo Matías. “’La experiencia del exilio determina y deja una huella para siempre’: entrevista a la escritora Laura Alcoba”. Anclajes, vol. XXIV, n.° 2, mayo-agosto 2020, pp. 63-78, https://doi.org/ 10.19137/anclajes-2020-2425.
Redondo, Nilda Susana. “Las versiones de ¿Quién mató a Rosendo?’de Rodolfo Walsh”. Anclajes, vol. VIII, n.° 8, diciembre 2004, pp. 277-322.
Redondo, Nilda Susana. “’Ha pasado el tiempode la espera’. Lo poético político en Adolecer de Francisco Urondo”. Anclajes, vol. X, n.° 10, diciembre 2006, pp. 177-199.
Saporosi, Lucas. “Los afectos y la memoria: sobre ¿Quién te creés que sos? de ÁngelaUrondo Raboy”. Anclajes, vol. XXII, n° 2, mayo-agosto 2018, pp. 97-114, https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2227.
Sarlo, Beatriz. Tiempo Pasado, Cultura de la memoria y giro subjetivo – una discusión, Buenos Aires, Siglo XXI editores, 2005.
Saura Clarés, Alba. “Dramaturgia, exilio e insilio. Encuentros transoceánicos entreArgentina, España e Italia”. Anclajes, vol. XXV, n.° 2, mayo-agosto 2021, pp. 77-91, https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2526.
Stegmayer, María. “Acerca de los usos estratégicos del policial en El secreto y las vocesde Carlos Gamerro”. Anclajes, vol. XIV, n.° 14, diciembre 2010, pp. 175-184.
Traballi, Sofía Irene. “Narrar desde las fronteras: memoria y experiencia de la violencia en Las cartas que no llegaron de Mauricio Rosencof”. Anclajes, vol. XVIII, n.° 2, julio-diciembre 2014, pp. 61-78.
Vidal Barría, Cristian Ignacio. “(Im) posibilidad de escribir el trauma. El silencio en Elprofundo Sur de Andrés Rivera”. Anclajes, vol. XXV, n.° 1, enero-abril 2021, pp. 167-180, https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25112.
Vila, María del Pilar. “Fuenzalida de Nona Fernández: reuniendo piezas perdidas”.Anclajes, vol. XXV, n.° 2, mayo-agosto 2021, pp. 167-180, https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25211.
Walsh, Rodolfo. ¿Quién mató a Rosendo? 1968-69. Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.