Elías Castelnuovo’s Travel Chronicles to the URSS: Humour as a Critical Strategy
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2322Keywords:
Elías Castelnuovo, humour, argentine literature, travel chronicles, Communist PartyAbstract
In 1931, Elías Castelnuovo visits the URSS and, the following year, he writes a series of Chronicles on his travel experiences in journalistic media linked to the Argentine Communist Party. During 1932, he compiles and modifies these chronicles; he writes new ones and publishes Yo vi…! ...en Rusia. Consequently, a debate arises in the pages of the magazine Actualidad, in which some of those chronicles had circulated in the first place, regarding the ideological perspective of their author, his theoretical education, the figure of Stalin and the “sexual morality”. Castelnuovo actually participates in the debate in 1933 with the publishing of Rusia Soviética, a second volume to his travel chronicles. The analysis of these chronicles and the controversy that they raised allows for noticing the inflections of Elías Castelnuovo’s poetics –in which irony and humor take on a fundamental role– as well as the tensions in the left of the time, on literary, cultural and political aspects.
Downloads
References
AA. VV., “Nota de la redacción”, Revista Actualidad, nº. 11, enero de 1933, pp. 45.
Aricó, José. “La polémica Arlt-Ghioldi. Arlt y los comunistas”, en La Ciudad Futura, n.° 3, diciembre de 1986, pp. 22-26.
Astutti, Adriana. “Elías Castelnuovo o las intenciones didácticas de la narrativa de Boedo”. El imperio realista, dirigido por María Teresa Gramuglio, vol. 6. Historia Crítica de la Literatura Argentina, dirigida por Noé Jitrik. Buenos Aires, Emecé, 2002, pp. 417-446.
Candiano, Leonardo y Lucas Peralta. Boedo. Orígenes de una literatura militante. Buenos Aires, CCC, 2007.
Camarero, Hernán. A la conquista de la clase obrera. Los comunistas y el mundo del trabajo en Argentina, 1920-1935. Buenos Aires, Siglo XXI, 2007.
Castelnuovo, Elías. “La vagancia”. Nervio, n.° 2, 1931, pp. 1-4.
___. Memorias. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas, 1974.
___. Rusia soviética. Impresiones de un viaje a través de la tierra de los trabajadores. Buenos Aires, Rañó, 1933.
___. “Sus impresiones sobre la URSS”. Bandera Roja, año 1, n.° 1, 1º de abril de 1932, pp. 2-3.
___. Vidas Proletarias (escenas de la lucha obrera). Buenos Aires, Victoria, 1934.
___. Yo vi…! ...en Rusia. Apuntes de un viajero. Buenos Aires, Actualidad, 1932.
Del Campo, Hugo. “Sindicatos, partidos ‘obreros’ y Estado en la Argentina preperonista”. Anuario IEHS: Instituto de Estudios histórico sociales, n.° 3, 1988, pp. 287-312.
Delheye, Carlos. Sin título (reseña del libro Yo ví...! ...en Rusia, de Elías Castelnuovo), Revista Actualidad, nº 7, septiembre de 1932, p. 45.
Doeswijk, Andreas. Los anarco-bolcheviques rioplatenses (1917-1930). Buenos Aires, CeDInCI, 2013.
Eujanián, Alejandro y Alberto Giordano. “Las revistas de izquierda y la función de la literatura: enseñanza y propaganda”. El imperio realista, dirigido por María Teresa Gramuglio, vol. 6, Historia Crítica de la Literatura Argentina, dirigida por Noé Jitrik. Buenos Aires, Emecé, 2002, pp. 395-415.
Gnutzmann, Rita. La novela naturalista en Argentina (1880-1900). Amsterdam, Rodopi, 1998.
Maritano, Alberto. Sin título (carta de lectores), Revista Actualidad, nº. 11, enero de 1933, pp. 45-46.
Onega, Gladys. La inmigración en la literatura argentina (1880-1910). Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1982.
Piemonte, Víctor Augusto. “La política cultural del Partido Comunista de la Argentina durante el Tercer Período y el problema de su autonomía respecto del Partido Comunista de la Unión Soviética”. Revista Izquierdas, n.° 15, 2013, pp. 1-33.
https://www.redalyc.org/pdf/3601/360133457001.pdf
Pittaluga, Roberto. “Publicaciones comunistas del año 1932. Bandera Roja, Mundo Obrero y Frente Único”. En Publicaciones políticas y culturales argentinas (c. 1900-1986). Catálogo de microfilms. Buenos Aires, CeDInCI, 2007, pp. 19-20.
http://www.cedinci.org/PDF/Publicaciones/Catalogos/microfilms.pdf
Portantiero, Juan Carlos. Realismo y realidad en la narrativa argentina. Buenos Aires, Procyón, 1961.
Prieto, Adolfo. Antología de Boedo y Florida. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba, 1964.
Saítta, Sylvia. “Elías Castelnuovo, entre el espanto y la ternura”. Literatura, política y sociedad: construcciones de sentido en la Hispanoamérica contemporánea. Homenaje a Andrés Avellaneda, editado por Álvaro Félix Bolaños, Geraldine Cleary Nichols y Saúl Sosnowski. Pittsburgh, Internacional de Literatura Iberoamericana, Universidad de Pittsburgh, 2008, pp. 99-113.
___. “Entre la cultura y la política: los escritores de izquierda”. Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política (1930-1943), dirigido por Alejandro Cattaruzza, Nueva Historia Argentina, tomo VII. Buenos Aires, Sudamericana, 2001, pp. 383-428.
___. Hacia la revolución. Viajeros argentinos de izquierda (selección y prólogo). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2007.
Sánchez Vázquez, Adolfo (Comp.). Estética y marxismo, tomo II. México, Era, 1970.
Sarlo, Beatriz. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires, Nueva Visión, 1988.
Tarcus, Horacio. “Presentación” a Microfilm de Actualidad. Buenos Aires, Cedinci, 2007.
___. (ed.) Primeros viajeros al país de los soviets. Crónicas porteñas 1920-1934. Buenos Aires, Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, 2017.
Villoro, Juan. “La crónica, ornitorrinco de la prosa”. La Nación, 22 de enero de 2006, https://www.lanacion.com.ar/773985-la-cronica-ornitorrinco-de-la-prosa.
Voloshinov, Valentin N. El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires, Godot, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.