Women’s education notes during the franco regime: ‘profession: her sex’ (1936-1975)
DOI:
https://doi.org/10.19137/la-aljaba-v261-2022-6Keywords:
Sex Education, Francoism, Indoctrination, National CatholicismAbstract
This paper aims to examine the way in which the Spanish school textbooks used during the Franco dictatorship, strongly impregnated with Catholic doctrine, contributed to the construction of a feminine identity centred around marriage and motherhood. It is historical-educational research that analyses two primary sources: the Encyclical Humanae Vitae by Pope Paul VI and the Álvarez Encyclopedia: Professional Initiation. The results reveal the existence of a hidden political-social curriculum whose main purpose was to legitimise a system of domination over the female gender.
Downloads
References
ÁLVAREZ LACARTA, María del Carmen. (2015). Evolución del papel de la mujer en la sociedad española a través de “Ama” (1959-1989): del franquismo a la transición democrática (Tesis Doctoral). Universidad de Zaragoza.
ÁLVAREZ PÉREZ, Antonio. (1965). Enciclopedia. Grado de iniciación profesional. Valladolid: Miñón, S.A.
BADANELLI, Ana, MAHAMUD, Kira, y SOMOZA, Miguel. (2007). Identidad de género y poder político en los manuales escolares del franquismo (1940-1975). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
CÁMARA VILLAR, Gregorio. (1984). Nacional-Catolicismo y Escuela. La socialización política del franquismo (1936-1975). Jaén: Hesperia DL. DECRETO 378 DE 7 DE OCTUBRE DE 1937 por el que se establece el Servicio Social de la Mujer. BOE 11 de octubre de 1937, nº 356, pp. 3785-3787.
ENCÍCLICA HUMANAE VITAE DE PAULO VI, sobre la regulación de la natalidad. http://www.vatican.va/content/paul-vi/es/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_25071968_humanaevitae.html. Consultado el 20 de mayo de 2020.
FOX, Virginia. (2005). Análisis documental de contenido: principios y prácticas. Buenos Aires: Alfagrama.
GARRIDO ZANÓN, Carla. (2015). La construcción de la imagen de la mujer en el humor gráfico del semanario hermano lobo (1972-1976). Revista de la SEECI, 36, 20-30.
LABANYI, Jo. (2002). Historia y mujer en el cine del primer franquismo. Secuencias: Revista de historia del cine, 15, 42-59. http://hdl.handle.net/10486/3882
LEY DE 17 DE JULIO DE 1945 DE EDUCACIÓN PRIMARIA. BOE nº 199 de 18 de julio de 1945, pp. 385- 416.
LEY ORGÁNICA 1/1990, DE 3 DE OCTUBRE, GENERAL DEL SISTEMA EDUCATIVO. BOE de 4 de octubre, pp. 28927-28942.
PEINADO RODRÍGUEZ, Matilde. (2012). Enseñando a señoritas y sirvientas. Formación femenina y clasismo en el franquismo. Madrid: Catarata.
RAMOS ROVI, María José. (2017). La imagen de la mujer en la historieta del franquismo. Historia Actual Online, 43, 159-168.
REAL DECRETO 1914/1978, DE 19 DE MAYO, por el que se suprime el Servicio Social de la Mujer. BOE núm. 192, de 12 de agosto de 1978, pp. 18980-18980.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, Daniel. (2019). “La losa del franquismo sobre la mujer: la mujer de hoy, las reminiscencias de aquel ayer”. En CUADRADO, Jara (ed.), Las huellas del franquismo: pasado y presente,
(pp. 717-730). Granada: Editorial Comares.
SERRANO DE HARO, Agustín. (1957). Guirnaldas de la Historia. Historia de la cultura española contada a las niñas. Madrid: Escuela Española.
SOPEÑA MONSALVE, Andrés. (1994). El florido pensil. Memoria de la escuela nacionalcatólica. Barcelona: Crítica.