The Latin American perspective in the History textbooks

  • Carlos Alberto Di Croce Universidad Nacional de La Plata
  • María Cristina Garriga Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v7i0.686

Keywords:

Teaching of History, school textbooks, Latin American History, citizenship

Abstract

This paper analyzes the views that mostly prevail in History textbooks concerning Latin America in the period between 1980 and 2000, with the purpose of recognizing continuities and breaches in the formulation of historical curricula contents. Such perspective seeks to study pre-eminent discourses about these issues related with the conformation of Latin American nationalities and the ideas that these stories imply concerning the citizens´ education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M. E., E. Vázquez y A. Giavon (1999). Historia. El mundo Contemporaneo, Buenos Aires: Aique-Polimodal.

Alonso, M. E., R. M. Elisalde y E. Vázquez (1994). Historia. Argentina y el mundo contemporaneo, Buenos Aires: Aique.

Argumedo, A. (1992). Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular, Buenos Aires: Ediciones del Pensamiento nacional.

Bethell, L. (ed.) (1997). Historia de America Latina, Volúmenes 11 y 12, Barcelona: Crítica.

Cattaruzza, A. (2002). La historia en tiempos dificiles, en: Revista electrónica TodaVia, N° 2, OSDE, Buenos Aires, pp. 2-4.

Cavarozzi, M. (1997). Autoritarismo y democracia, Buenos Aires: Ariel.

De Privitellio, L., L. Luchilo, S. Montenegro, L. Cattaneo y A. Cattaruzza (1999). Historia del mundo contemporáneo, Buenos Aires: Santillana-Polimodal.

Dirección General de Cultura y Educación, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. Subsecretaria De Educación, Documentos para la Educación Polimodal (1999).

Dirección General de Cultura y Educación, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires, Subsecretaría de Educación (1988), Dirección de Educación Media, Técnica y Agraria, Resolución N° 8.

Fradkin, R. O. (1998). Enseñanza de la historia y Reforma Educativa. Algunas reflexiones críticas sobre los Contenidos Básicos Comunes, en: Anuario del IEHS, N° 13, Universidad Nacional del Centro, Tandil, pp. 309-317.

Furtado, C. (1971). Desarrollo y Subdesarrollo. Buenos Aires: Eudeba.

Halperin Donghi, T. (1969). Historia contemporánea de América Latina, Buenos Aires: Alianza.

Jáuregui, A. P., A. S. Gonzalez, R. O. Fradkin y S. Jáuregui (1993). Historia 3, Buenos Aires: Santillana.

Johnsen, E. B. (1996). Libros de texto en el calidoscopio, Barcelona: Pomares - Corredor.

Kessler, G. (1996). Adolescencia, pobreza, ciudadanía y exclusión, en: Konterllnik, I. y Jacinto, C. (comps.). Adolescencia, pobreza, educación y trabajo, Buenos Aires: Losada-UNICEF, pp.131-158.

Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, Consejo Federal de Cultura y Educación (1997). Contenidos Básicos para la Educación Polimodal.

O'Donnell, G. (1982). El Estado burocrático autoritario, 1966-1973, Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Oszlak, O. (1985). La formación del Estado argentino, Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Palacio, J. M. (2002). Una deriva necesaria. Notas sobre la historiografía argentina de las ultimas decadas, en: Punto de Vista, Año XXV, N° 74, Diciembre, pp. 38-42.

Quiroga, H. (1999). Democracia, ciudadanía y el sueño del orden justo, en: H. Quiroga, S. Villavicencio y P. Vermeren (comps.). Filosofía de la ciudadanía. Sujeto politico y democracia, Buenos Aires: Homo Sapiens, pp. 187-207.

Sábato, H. (1992). Del sin-sentido a la interpretación: notas sobre la presentación de la Historia económica en los textos escolares, en: Propuesta Educativa, N° 7, pp. 19-23.

Sáenz Valiente, J. M. (1963). Curso de Historia Colonial Americana y especialmente Argentina, Buenos Aires: Estrada.

Sarlo, B. (2001). Tiempo Presente. Notas sobre el cambio de una cultura, Buenos Aires: Siglo XXI.

Published

2013-08-06

How to Cite

Di Croce, C. A., & Garriga, M. C. (2013). The Latin American perspective in the History textbooks. Quinto Sol, 7, 115–130. https://doi.org/10.19137/qs.v7i0.686

Issue

Section

Sección Enseñanza de la Historia