Reflections on the Bicentennial school celebrations in the province of La Pampa

  • Maria Esther Folco Instituto de Estudios Socio-Históricos, Universidad Nacional de La Pampa

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v14i0.29

Keywords:

Bicentennial, Selected anniversaries, Historiography, History teaching

Abstract

The celebration of the 200 years of the May Revolution invites us to review History, its interpretations and its teaching. To do this, it is necessary to have a look at school, which is a key institution in the reproduction of patriotic narratives from the past. It is expected to make an approach to the school commemorative practices with the aim of investigating how permeable the school is before the new knowledge and disciplinary perspectives. The resistance of some practices that persist within institutions will also be taken into account.  The possibility of incorporating disciplinary updating in History teaching will allow us to construct more historiographic visions of the past so as to denaturalize the “mythical” accounts of the national past.  The sample that supports this investigation is made up of a set of school ceremonies held in primary schools from the city of General Pico. This work intends to contribute to the reflection on school practices, its connection with the area of Social Sciences and the relationship between the spaces of historiographic production and those spreading strategies which allow the incorporation of disciplinary updating in the school field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertoni, L. A. (1996). Nacionalidad o cosmopolitismo, la cuestión de las escuelas de las colectividades extranjeras a fines del siglo XIX, Anuario del IEHS, (11), 179-199.

Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, Cosmopolitas y Nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX, Buenos Aires: F.C.E.

Bertoni, L. A. (2005). 1910 y la emergencia de “otra” nación, en: J. Nun (comp.) Debates de Mayo. Nación, Cultura y Política, Buenos Aires: Gedisa.

Caletti Garcíadiego, B. (2010). ¿Cómo narrar la historia de la nación? La generación romántica y las primeras interpretaciones historiográficas (ca. 1845-1890), en: R.

Fradkin, y J. Gelman (coord.) Doscientos años pensando la revolución de mayo, Buenos Aires: Sudamericana, 13-26.

Carretero, M. y Krieger, M. (2010). Enseñanza de la historia e identidad nacional a través de las efemérides escolares, en: M. Carretero y J. A. Castorina La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidades. Buenos Aires: Paidos, 57-80.

Cattaruzza, A. (2001). Descifrando pasados: debates y representaciones de la historia nacional, Nueva Historia Argentina, Crisis económica, avance del estado e incertidumbre política (1930-1943), Buenos Aires: Sudamericana, 476.

Chiaramonte, J. C. (2005). Nación y Nacionalidad en la historia argentina del siglo XIX, en: J. Nun (comp.). Debates de Mayo. Nación, Cultura y Política, Buenos Aires: Gedisa, 29-57.

de Amézola, G. y D’Achary, C. (2009). Memorias para armar. Las conmemoraciones del 24 de Marzo en escuelas primarias del conurbano bonaerense. Quinto Sol, (13), 153-173.

Dussell, I. y Southwell, M. (2009). La celebración del bicentenario entre el pasado y el futuro. El Monitor de la educación, 5ª época, noviembre 2009, (23), 26-29.

Finocchio, S. (2002). Enseñar Ciencias Sociales, Buenos Aires: Troquel. Serie Flacso Acción.

Fradkin, R. y Gelman, J. (coord.) (2010). Doscientos años pensando la revolución de mayo, Buenos Aires: Sudamericana.

Gojman, S. y Finocchio, S. (2010) [1994]. Cuarto Movimiento. Efeméride: la Historia toca a tu puerta, en: P. Zelmanovich. Efemérides entre el mito y la historia, Buenos Aires: Paidós, 149-160.

Goldman, N. (2007). No hay una sola verdad histórica, La Gaceta de Tucumán, 15/04/2007, en: http://www.conicet.gov.ar/NOTICIAS/portal/noticia.php?n=1174&t=4

Hobsbawm, E. (1988). Inventando tradiciones. Historias, México D.F., octubre-marzo, (19), 3-15.

Hobsbawm, E. (1994). Historia del Siglo XX, Buenos Aires: Crítica.

Lorenz, F. (2009).¿Sueñan las ovejas con bicentenarios?. El Monitor de la educación, 5ª época, noviembre, (5), 32-34.

Myers, J. (2004). Pasados en pugna: la difícil renovación del campo histórico argentino entre 1930 y 1955, en: F. Neiburg y M.Plotkin (comp.). Intelectuales y expertos. La construcción del conocimiento social en la Argentina, Buenos Aires: Paidós, 67-88.

Moglia, P. (2000). Pensar críticamente. (Una reflexión crítica sobre la enseñanza de la historia), Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (24), 46-55.

Moglia, P. y Trigo, L. (2006). Apuntes para pensar la construcción del campo de conocimiento: Didáctica de las Ciencias Sociales, en: G. Fioriti (coord.). Didácticas específicas. Reflexiones y aportes para la enseñanza, Buenos Aires: Miño y Dávila, 184-190.

Revista Nuestra Cultura, Secretaría de Cultura de la Nación, 2 (2), 4-11.

Romero, L. A. (coord.) (2007). La Argentina en la escuela. La idea de Nación en los textos escolares, Buenos Aires: Siglo XXI.

Terán, O. (2001). El pensamiento finisecular (1880-1916), en: M. Lobato (dir.). Nueva

Historia Argentina, T. 5, Buenos Aires: Sudamericana, 345-347.

Zelmanovich, P. (2010) [1994]. Efemérides entre el mito y la historia, Buenos Aires: Paidós.

Published

2011-02-26

Issue

Section

Research Papers / Artículos