Towards a history of secularization and secularism in Argentina

  • Roberto Di Stefano CONICET - Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v15i1.116

Keywords:

religion, secularization, secularity

Abstract

Discussing with the frame on the same phenomena recently proposed by Fortunato Mallimaci, this paper suggests a periodization and some hypotheses for the interpretation of secularism and secularization process in Argentina from the Bourbon reforms to the present. From an explanation of the sense that the author gives to the concepts of secularism and secularization, it offers a periodization scheme that appeals to the concepts of “umbral de secularización” and “pacto laico” coined by Jean Baubérot for France and for Latin Europe. As an interpretive scheme, the article does not constitute a summary of the history of Catholicism or the relations between Church and State. For this reason, the stages that the author considers are worth reinterpreting -essentially the turn of the century-
have deserved more attention than others and therefore have greater development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auza, N. (1975). Católicos y liberales en la Generación del Ochenta. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.

Auza, N. (1984). Los católicos argentinos. Su experiencia política y social. Buenos Aires: Editorial Claretiana.

Amestoy, N. (1991). Orígenes del integralismo católico argentino. Cristianismo y Sociedad, (108), 7-33.

Barbé, C. y Olivieri, M. (1992). Sociologia, storia sociale e scienza politica in Argentina sino alla crisi del positivismo, en: F. Barbano, C. Barbé, M. Berra, M. Olivieri, E. Koch-Weser Ammassari, Sociología, storia, positivismo. México, Brasile, Argentina e l’Italia, Milano: Franco Angeli, 237-473.

Baubérot, J. (2004). Los umbrales de la laicización en la Europa Latina y la recomposición de lo religioso en la modernidad tardía, en: J. P Bastian, La modernidad religiosa: Europa Latina y América Latina en perspectiva comparada, México: Fondo de Cultura Económica, 905-111.

Bazán y Bustos, A. (1915). Nociones de Historia Eclesiástica Argentina. Buenos Aires.

IIº Álbum biográfico de los libre-pensadores (1916). Buenos Aires: El Progreso.

Berger, P. (1971). El dosel sagrado. Elementos para una sociología de la religión. Buenos Aires: Amorrortu.

Berger, P. (1999). The Desecularization of the World: A Global Overview, en: P. Berger (Ed.), The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, Michigan: Ethics and Public Policy Center, 1-18.

Botana, N. y Gallo, E. (1997). De la república posible a la república verdadera (1880-1910). Biblioteca del Pensamiento Argentino III. Buenos Aires: Ariel.

Brading, D. (1991). Orbe indiano. De la monarquía católica a la república criolla, 1492-1867. México: Fondo de Cultura Económica.

Bruno, C. (1966-1981). Historia de la Iglesia en la Argentina, 12 volúmenes. Buenos Aires: Don Bosco.

Chaves, M. (1994). “Secularization as Declining Religious Authority”. Social Forces, 72 (3), 749-774.

Conferencia Episcopal Argentina (1993). Documentos del Episcopado Argentino, t. I: 1889-1909. Buenos Aires: Conferencia Episcopal Argentina.

Conferencia Episcopal Argentina (1994). Documentos del Episcopado Argentino, t. II: 1910-1921. Buenos Aires: Conferencia Episcopal Argentina.

Congreso Nacional (1885). Diario de Sesiones de la Cámara de Diputados, Año 1884, t. I. Buenos Aires: Litografía, Imprenta y Encuadernadora de Stiller & Laass.

Congreso Nacional (1886). Diario de Sesiones de la Cámara de Diputados, t. I. Buenos Aires: Imprenta de “La Tribuna Nacional”.

Congreso Nacional (1902). Diario de Sesiones de la Cámara de Diputados, Año 1901. Buenos Aires: Imprenta y Encuadernación de la H. Cámara de Diputados.

Congreso Nacional (1932). Cámara de Senadores. Sesiones del año 1886. Buenos: Imprenta y Encuadernación de la H. Cámara de Diputados.

Delgado, M. (2001). Luces iconoclastas. Anticlericalismo, espacio y ritual en la España contemporánea. Barcelona: Ariel.

Di Stefano, R. (1997-1998). Abundancia de clérigos, escasez de párrocos: las contradicciones del reclutamiento del clero secular en el Río de la Plata (1770-1840). Boletín del Instituto Ravignani, (16-17), 33-59.

Di Stefano, R. (2000). Pastores de rústicos rebaños. Cura de almas y mundo rural en la cultura ilustrada rioplatense. Boletín del Instituto Ravignani, (22), 7-32.

Di Stefano, R. y Zanatta L. (2000). Historia de la Iglesia argentina. Desde la conquista hasta fines del siglo XX. Buenos Aires: Grijalbo.

Di Stefano, R. y Peire, J. (2004). De la sociedad barroca a la ilustrada: aspectos económicos del proceso de secularización en el Río de la Plata, Andes, (15), 117-150.

Di Stefano, R. (2004). El púlpito y la plaza. Clero, sociedad y política de la monarquía católica a la república rosista. Buenos Aires: Siglo XXI.

Di Stefano, R. (2008). Ut unum sint. La reforma como construcción de la Iglesia (Buenos Aires, 1822-1824). Rivista di Storia del Cristianesimo, (3), 499-523.

Estrada, J. M. (1953). Discursos. Buenos Aires: Mundo Moderno.

Farris, N. (1968). Crown and Clergy in Colonial Mexico, 1579-1821. The Crisis of Eccleiastical Privilege. London: The Athlone Press, University of London.

Furlong, G. (1960). La historia patria y la acción de sus armas, número especial de Revista

Militar, N° 656. Buenos Aires: Círculo Militar Argentino.

Gauchet, M. (1985). Le désenchantement du monde. Un histoire politique de la religion. Paris: Gallimard.

Ghio, J. M. (2007). La iglesia católica en la política argentina. Buenos Aires: Prometeo.

Giménez Fernández, M. (1939). El Concilio IV Provincial Mejicano, Anales de la Universidad Hispalense, I-II.

Góngora, M. (1969). Aspectos de la Ilustración católica en el pensamiento y la vida eclesiástica chilena (1770-1814). Historia, (8), 43-73.

Halperin Donghi, T. (1999). Vida y muerte de la república verdadera (1910-1930). Buenos Aires: Ariel.

Hervieu-Léger, D. (2004). El peregrino y el convertido. La religión en movimiento. México: Ediciones del Helénico.

Herr, R. (1971). España y la revolución del siglo XVIII. Madrid: Aguilar.

Julia, D. (1974). La religión: historia religiosa, en: J. Le Goff y P. Nora, Hacer la Historia. Nuevos problemas, t. II, Barcelona: Laia, 143-174.

La Parra López, E. (2001-2002). Iglesia y grupos políticos en el reinado de Carlos IV. Hispania Nova, (2). Recuperado de: http://hispanianova.rediris.es/general/articulo/022/art022.htm

Lida, M. (en prensa). El catolicismo de masas en la década de 1930. Una revisión historiográfica. En C. Folquer y S. Amenta (Eds.), Sociedad, cristianismo y política. De la colonia al siglo XX. Tucumán: UNSTA, 395-425.

Lida, M. y Mauro, D. (2009). Catolicismo y sociedad de masas en Argentina: 1900-1950. Rosario: Prohistoria.

Lida, M. (2009). Los congresos eucarísticos en la Argentina del siglo XX. Investigaciones y Ensayos, (58), 285-324.

Luque Alcaide, E. (1998). Política eclesiástica de Carlos III en América: instancias de reforma en Charcas, en: P. García Jordán et al. (Coords.), Lo que duele es el olvido. Recuperando la memoria de América Latina, Barcelona: Universidad, 141-151.

Mallimaci, F. (2004). Catolicismo y liberalismo: las etapas del enfrentamiento por la definición de la modernidad religiosa en América Latina, en: J. P. Bastian (Coord.), La modernidad religiosa. Europa latina y América Latina en perspectiva comparada. México: Fondo de Cultura Económica, 19-44.

Mallimaci, F. (2008). Nacionalismo católico y cultura laica en Argentina, en: R. Blancarte (Coord.), Los retos de la laicidad y la secularización en el mundo contemporáneo. México: El Colegio de México, 239-262.

Mauro, D. (2010). De los templos a las calles. Catolicismo, sociedad y política. Santa Fe, 1900-1937. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Mayo, C. (1975). Aspectos de un período crítico en la historia de la masonería argentina (1902-1906). Investigaciones y Ensayos, (18), 399-423.

Mazín Gómez, O. (1996). El cabildo catedral de Valladolid de Michoacán. Zamora (Michoacán): El Colegio de Michoacán.

Piaggio, A. (1910). Influencia del clero en la Independencia Argentina (1810-1820). Buenos Aires.

Rocca, G. (1992). Istituti religiosi in Italia tra Otto e Novecento, en: Rosa, M. (a cura di), Clero e società nell’Italia contemporánea. Roma-Bari: Laterza, 212-215.

Rodríguez Casado, V. (1951). Notas sobre las relaciones de la Iglesia y el Estado en Indias en el reinado de Carlos III. Revista de Indias, XI (43-44), 89-109.

Rodríguez Valencia. (1961). La diócesis de Buenos Aires y la Santa Sede en los últimos años del patronato español. Anthologica Annua, (9), 817-833.

Rondanina, E. (1965). Liberalismo, masonería y socialismo en la evolución nacional. Buenos Aires: Ediciones Libera.

Taylor, W. (1996). Magistrates of the Sacred: Priests and Parishioners in Eighteenth Century Mexico. Stanford: Stanford University Press.

Terán, O. (2008). Vida intelectual en el Buenos Aires fin de siglo (1880-1910). Derivas de la “cultura científica”. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Van Young, E. (2006). La otra rebelión. La lucha por la independencia de México, 1810-1821. México: Fondo de Cultura Económica.

Zanatta, L. (1996). Del Estado liberal a la nación católica. Iglesia y ejército en los orígenes del peronismo. 1930-1943. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Zanca, J. (2006). Los intelectuales católicos y el fin de la cristiandad, 1955-1966. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica/Universidad de San Andrés.

Published

2011-06-30

Issue

Section

Research Papers / Artículos