Pilgrim of America. Luz Vieira Méndez, Unesco’s first itinerant expert (1943-1971)

  • Rocío Belén Martinez Universidad Nacional del Comahue Facultad de Humanidades

Keywords:

teaching, education, women, education management, life stories

Abstract

This article stands out the career of Luz Vieira Méndez (1911-1971), a teacher, professor and magister who used one of the low possibilities to the female professionalization and its limited economical retribution, to go beyond the classroom. She was president of the National Council of Argentine Education, and the first woman who reached the highest leadership and management positions at the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Her intellectual production, like her activities of management and participation on institutional organizations are recovered in a biographical key with the intention to show, through her life, the most important contributions that women from the 60s and the 70s made to the argentine and Latin American educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Belén Martinez, Universidad Nacional del Comahue Facultad de Humanidades

Estudiante avanzada del Profesorado y la Licenciatura en Historia

Becaria de investigación UNCo/FaHu

References

AGUIAR, Liliana, CASTIÑEIRA, Pilar y ORRICO, M. del Carmen (s/a), “La formación docente en contexto de reformas. Procesos histórico-políticos en la Jurisdicción de Córdoba”.

BALBO, Laura (1994), “La doble presencia”, en: BORDERÍAS MONDEJAR, Cristina, CARRASCO BENGOA, Cristina y ALEMANY, Carme (Comps.), Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptuales, Barcelona, Icaria, pp. 505-512.

BANEGAS, Sonia Mercedes, MOYANO, María Estela y MAZZOLA, Daniel Alejandro (2015), “La escuela normal superior de Córdoba (1942-1946): Del replanteo de una identidad provincial a la construcción de una identidad docente”, en: Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales-Universidad Nacional de Jujuy, N°48, pp. 237-257.

BIERNAT, Carolina y QUEIROLO, Graciela (2018) Mujeres, profesiones y procesos de profesionalización en la Argentina y Brasil, en: Anuario del Instituto de Historia Argentina, Vol. 18, N °1, pp. 1-5.

BILLAROU, María José (2013), “Luces y sobras del trabajo femenino. Las maestras en la primera mitad del siglo XX en el interior Argentino”, en: XIV Jornadas Interescuelas, Departamento de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza.

BIRRIEL SALCEDO, Margarita (2016), “Espacio y género en la Edad Moderna. Retos, problemas y logros de la investigación”, en: AAVV, Mujeres e historia, Valladolid, Universidad de Valladolid, pp. 89-120.

BELLUCCI, Mabel (1992), “De los estudios de la mujer a los estudios de género: Han recorrido un largo camino…”, en: FERNANDEZ, Ana María (comp.), Las mujeres en la imaginación colectiva, Paidós, Buenos Aires, pp. 27-50.

BOTTARINI, Ricardo (2012), “La campaña de alfabetización de adultos en el gobierno de Illia (1963-1966), en: Anuario de Historia de la Educación, Vol. 13, N°2, pp. 1-26.

DESMARAIS, Danielle (2010), “El enfoque biográfico”, en: Cuestiones Pedagógicas, N°20, Secretariado de publicaciones Universidad de Sevilla, pp. 27-54.

MORGADE, Graciela (2007), “Burocracia educativa, trabajo docente y género: supervisiones que conducen “poniendo el cuerpo”, en:

Educação e sociedade, Vol. 28, N° 99, mayo-agosto, Centro de Estudos Educação e Sociedade, Campinas, Brasil, pp. 400-425.

PUIGRÓS, Adriana (1989), “La fundación del debate pedagógico” y “Del golpe de 1955 al golpe de 1976”, en: Que paso en la educación Argentina. Desde la conquista al menemismo, Buenos Aires,Kapeluz, pp. 67-82; 111-123.

SCOTT, Joan (1986), “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en: JAMES y AMELANG y NASH, Mary (eds.), Historia y género. Las mujeres en la Europa Moderna y Contemporánea, Valencia, Edicions Alfons el Magnanim (1990).

TRAVADELO, Delia (1997), Luz Vieira Méndez. La pasión de educar, Santa Fe, Ediciones Asociación del Magisterio de Santa Fe (AMSAFE)

Universidad Pedagógica de Buenos Aires (2011) Educadores Argentinos. Vieira Méndez Luz, Buenos Aires.

Published

2020-12-15

How to Cite

Martinez, R. B. (2020). Pilgrim of America. Luz Vieira Méndez, Unesco’s first itinerant expert (1943-1971). La Aljaba. Segunda Época. Revista De Estudios De La Mujer, 24. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/aljaba/article/view/5230

Issue

Section

Artículos