Civic Education in Latin American Context: Urbanity Texts in the Chilean Case (19th century)

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v25i2.4274

Keywords:

society, urbanity manuals, civic education

Abstract

From the texts on morality and urbanity, we address the phenomenon of civic education in Chile in the context of the 19th century as a fundamental expression of the republican ideology. To do this, a cartography of the manuals of the period 1819-1900 published in the country or foreigners adapted to the Chilean idiosyncrasy is carried out. The following factors are considered: author, publisher, addressee, geographic distribution, and content, among others. The “performative” role played by urbanity in the school curriculum as a key element in the process of secularization and construction of citizenship was then analyzed. The focus was on the paradigmatic case of the Carreño Manual, due to its validity to date. In this way, the study makes a new contribution to a historiography on texts on urbanity and civic education in Chile, which contributes to laying the foundations for future comparative analyzes in Latin America on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Soaje de Elías, Universidad de los Andes, Chile

Profesora de la Facultad Filosofía y Humanidades. Doctora en Historia por la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina.

Manuel Salas Fernández, Universidad de los Andes, Chile

Profesor de la Facultad de Filosofía y Humanidades. Doctor en Historia por la Universidad de Texas, Austin, EE.UU.

References

Acevedo Puello, R. (2017). Las letras de la provincia en la República. Universidad de los Andes.

Alcibíades, M. (2012). Un manual de urbanidad para los hispanoamericanos. Kipus: Revista Andina de Letras, 31 (1), 165-185.

Baeza Ruz, A. (2019). Contacts, Collisions and Relationships: Britons and Chileans in the Independence era, 1806-1831. Liverpool Latin American Studies LUP.

Barrios Valdés, M. (2002). José Ignacio Cienfuegos Arteaga: sacerdote ilustrado y Obispo de Concepción. Anales de la Facultad de Teología, 39, 295-329.

Barros Baeza, J. E. (1838). Curso de política doméstica, o lecciones de los deberes prescritos por la sociedad. Imprenta Colo-Colo.

Bello, A. (1885). Obras completas: Opúsculos literários i críticos. Volumen VIII. Impreso por Pedro G. Ramírez.

Berruezo León, M. T. (1989). La lucha de Hispanoamérica por su independencia en Inglaterra. 1800-1830. Cultura Hispánica.

Briseño, R. (1862-1879). Estadística bibliográfica de la literatura chilena. Volumen 1 y 2. Imprenta Chilena.

Brumme, J. (2006). Las “Lecciones de moral, virtud y urbanidad” de José de Urcullu y su traducción al portugués. En Caminos actuales de la historiografía lingüística. Actas del V Congreso Internacional de la Sociedad Española de Historiografía Lingüística. Murcia, 7-11 de noviembre de 2005, vol. I, pp. 319-332.

Butler, M. (2016). Liberalism, Anticlericalism, and Anti-Religious Currents in the Nineteenth-Century. En V. Garrard y P. Freston (Eds.) Cambridge History of Religions in Latin America (pp. 251-268). Cambridge University Press.

Carreño, M. A. (1863). Compendio del manual de urbanidad y buenas maneras arreglado por él mismo para el uso de las escuelas de ambos sexos. Imprenta y Librería del Mercurio de Santos Tornero.

Carreño, M. A. (2009). Manual de Carreño: manual de urbanidad y buenas maneras. Zig-Zag.

Carreño, M. A. (2018). Manual de Carreño. Ed. Andrea Viu. Zig-Zag.

Chesterfield, P. D. S. (1847). Consejos de urbanidad y buena crianza o Reglas para comportarse con lucimiento en la sociedad. Estracto de las Cartas de Lord Chesterfield a su hijo Felipe Stanhope. Añadido con algunas máximas escojidas de Mr. Larrochefoucald. Imprenta El Mercurio.

Collier, S. y Sater, W. F. (1999). Historia de Chile, 1808-1994. Cambridge University Press.

Constancin, A. L. (1900). Manual de urbanidad para el uso de los colegios, arreglado por un profesor del Seminario de Valparaíso. 3era edición, corregida y aumentada con un tratado elemental de higiene. Escuela Tipográfica Salesiana.

Cortés, J. D. (1876). Diccionario biográfico americano. Tipología Lahure.

Di Stefano, R. (2011). Por una historia de la secularización y de la laicidad en Argentina. Quinto Sol, 15 (1), 1-30. https://doi.org/10.19137/qs.v15i1.116

Donoso, R. (1946). Las ideas políticas en Chile. Fondo de Cultura Económica.

Edwards, A. (2005). La fronda aristocrática en Chile. Universitaria. (Original publicado en 1928).

Egaña Baraona, L. (2000). La educación primaria popular en el siglo XIX en Chile: una práctica de política estatal. Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos.

Egaña Baraona, L., Núñez Prieto, I., y Salinas Álvarez, C. (2003). La educación primaria en Chile 1860-1930: una aventura de niñas y maestras. Lom Ediciones.

Erasmo de Rotterdam y Arroyal, L. (1797). Los dísthicos de Catón con escolios de Erasmo, traducidos y ampliados por don León de Arroyal. Oficina de don Gerónimo Ortega.

García Ahumada, E. (2010). Aporte educativo católico al alba de la independencia. En R. Moreno Jeria (Comp.) Historia de la Iglesia en Chile: la Iglesia en tiempos de la independencia (pp. 247-278). Universitaria.

Gil Navarro, R. (1854). Manual del buen tono, traducido del orijinal francés, precedido de un prólogo, aumentado i enriquecido con muchas notas sobre los mismos temas. El Mercurio.

Gobierno de Chile. (1863). Reglamento para la Escuela Normal de Preceptores, dictado por el Supremo Gobierno. Imprenta Nacional.

González Errázuriz, F. (2003). Aquellos años franceses, 1870-1900: Chile en la huella de París. Taurus.

Guzmán y Lecaros, J. J. (1834-1836). El chileno instruido en la historia topográfica, civil y política de su país. Volumen 1 y 2. Imprenta Nacional.

Hanisch Espíndola, W. (1970). El catecismo político cristiano. Las ideas y la época: 1810. Andrés Bello.

Jaksic Andrade, I. (2010). Andrés Bello: la pasión por el orden. Universitaria.

López Rico, N. (2017). Los orígenes de un best seller: publicación, circulación y recepción de la urbanidad de Carreño en América Latina. Historia, 50 (2), 641-662. http://dx.doi.org/10.4067/s0717-71942017000200641

Medina Zavala, J. T. (2007). Biblioteca chilena de traductores. Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Mestas Pérez, M. (2006). Costumbres y cotidianeidad en Caracas. 1870-1877. Una perspectiva desde el diario La Opinión Nacional. Montalbán, 38 (1), 137-184.

Mestre i Marzal, J. M. (1849). Consejos morales a la niñez. Imprenta Chilena.

Miranda Ojeda, P. (2007). Los manuales de buenas costumbres. Los principios de urbanidad en la ciudad de Mérida en el siglo XIX. Takwá, 11, 139-155.

El Monitor de las escuelas primarias. (1863). Tomo X. Imp. de Julio Belin.

Mora y Sánchez, J. J. de (1824). Cartas sobre la educación del bello sexo: por una señora americana. R. Ackermann.

Oriol y Bernadet, J. (1846). Reglas de moral virtud i urbanidad para niños i niñas por don…, reimpresas para el Liceo de don Francisco de P. Taforó con algunas modificaciones hechas por este. Progreso.

Ossa Santa-Cruz, J. L. (2017). Revolución y construcción republicana en Chile, 1810-1851. En I. Jaksic Andrade (Ed.) Historia política de Chile, 1810-2010. Volumen 1 (pp. 23-52). Fondo de Cultura Económica.

Prieto del Rio, L. F. (1922). Diccionario biográfico del Clero Secular de Chile: 1535-1918. Imprenta Chile.

Real Academia de la Historia (2009-2013). Diccionario biográfico español. Volumen XI. Real Academia de la Historia.

Robles, L. (1848). Manual de moral virtud i urbanidad. Imprenta Chilena.

Rojas Flores, J. (2016). Historia de la infancia en el Chile republicano, 1810-2010. Junta Nacional de Jardines Infantiles.

Roldán Vera, E. (2003). The British Book Trade and Spanish American Independence: Education and Knowledge Transmission of Knowledge in Transcontinental Perspective. Ashgate.

Roldán Vera, E. (2012). La escuela mexicana decimonónica como iniciación ceremonial a la ciudadanía: normas, catecismos y exámenes públicos. En A. Acevedo y P. López Caballero (Coords.) Ciudadanos inesperados, espacios de formación de la ciudadanía ayer y hoy (pp. 39-70). Colegio de México.

Sagredo Baeza, R. (2009). De la colonia a la república: los catecismos políticos americanos, 1811-1827. Doce Calles.

Salvá, V. (1826). A Catalogue of Spanish and Portuguese Books, with Occasional Literarure and Bibliographical Remarks. M. Calero, Spanish Printer.

Serrano, S. (1994). Universidad y nación en el siglo XIX. Universitaria.

Serrano, S. (2003). Espacio público y espacio privado en el Chile republicano, Teología y Vida, XLIV, 346-355. http://dx.doi.org/10.4067/S0049-34492003000200015

Serrano, S. (2008). ¿Qué hacer con Dios en la república? Política y secularización en Chile (1845-1885). Fondo de Cultura Económica.

Serrano, S., Ponce de León, M. y Rengifo, F. (2012). Historia de la educación en Chile (1810-2010). Volumen 1. Aguilar.

Silva Castro, R. (1966). Adiciones y ampliaciones a la Estadística bibliográfica de la literatura chilena (1819-1876) de Ramón Briseño. Biblioteca Nacional.

Soaje de Elías, R. (2015). De Marco Tulio Cicerón a Manuel Antonio Carreño: Un estudio sobre los ideales de vida de las élites en tres momentos de la historia. Atenea, 511 (1), 189-205. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622015000100010

Soaje de Elías, R. y Salas Fernández, M. (2018). José Bernardo Suárez: un agente de la educación popular y su visión sobre la instrucción primaria en Chile (1867). Revista de Historia y Geografía, 39 (2), 49-72 http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RHyG/article/view/1692.

Soaje de Elías, R. y Salas Fernández, M. (2019). Manuales y urbanidad: antecedentes para su historia en Chile. Káñina, XLIII (3), 133-168. http://dx.doi.org/10.15517/rk.v43i3.41936

Stuven Vattier, A. (2008). El exilio de la intelectualidad argentina: polémica y construcción de la intelectualidad en la esfera pública chilena (1840-1850). En C. Altamirano (Dir.) y J. Myers (Ed.) Historia de los intelectuales en América Latina (pp. 412-440). Katz.

Suárez, J. B. (1890). Compendio de moral i urbanidad, arreglado para uso de las escuelas primarias. Imprenta de Los Tiempos.

Tornero, J. S. (1889). Reminiscencias de un viejo editor. Imprenta de la Librería del Mercurio.

Toro Blanco, P. (2012). Dimensiones de la confección de una juventud virtuosa: manuales de urbanidad en Chile (c.1840-c.1900). Universum, 27 (1), 191-205. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762012000100010

Torre Revello, J. (1940). Domingo F. Sarmiento y la Casa de Julio Belin y Cía. Boletín del Instituto de Investigaciones Históricas, XXIV, 98-111.

Urcullu, J. de (1826). Lecciones de moral, virtud y urbanidad. Ackermann.

Valderrama, C. (1865). La urbanidad cristiana. Imprenta de la Independencia. (Traducción).

Villalobos, S. (2000). Chile y su historia. Universitaria.

Zapata, M. (1836). Reglas de urbanidad y máximas de moral adaptadas para la enseñanza de los alumnos del colegio de los señores Zapata. La Opinión.

Zapata, M. J. (1863). El niño instruido en relijión, moral i urbanidad: precioso librito, destinado a la lectura de los niños en las escuelas i en las bibliotecas populares. Imprenta Chilena.

Published

2021-05-10

How to Cite

Soaje de Elías, R., & Salas Fernández, M. (2021). Civic Education in Latin American Context: Urbanity Texts in the Chilean Case (19th century). Quinto Sol, 25(2). https://doi.org/10.19137/qs.v25i2.4274

Issue

Section

Research Papers / Artículos