Social issue, childhood and vocational education. The Salesians and the option for the poorest. Cordoba, Argentina, 1905-1935

  • Nicolás Domingo Moretti

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v21i2.1068

Keywords:

social issue, poor childhood, labour education, salesianos, Córdoba

Abstract

By the early 20th century, the Salesians carried out an educational work of strong social content, dedicated to professional and moral formation of children and youth at risk, which were considered one of the most pressing social issues. Through analysis of the student group formed in the classrooms and workshops of the Salesian School of Arts and Crafts, this paper discusses the experience of this group of children, with the intention to approach different situations of vulnerability experienced by a significant portion of children in Córdoba, during the liberal modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicolás Domingo Moretti

Licenciado en Historia (UNC); Becario del CONICET; Socio del Centro de Estudios Históricos "Prof. Carlos S. A. Segreti".

References

Álvarez, A. (2010). La experiencia de ser un ‘niño débil y enfermo’ lejos de su hogar: el caso del Asilo Marítimo, Mar del Plata (1893-1920). História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 17, (1), 13-31.

Ansaldi, W. (1993). Industria y urbanización. Córdoba, 1880-1914. Tesis de Doctorado inédita. Doctorado en Historia, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Ariès, P. (1989). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid, España: Taurus.

Aversa, M. M. (2003). El problema de la infancia abandonada y delincuente: Ley de Patronato público de menores (1919). Ponencia presentada en las IX Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Córdoba, 24, 25 y 26 de septiembre, Universidad Nacional de Córdoba.

Aversa, M. M. (2006). Infancia abandonada y delincuente. De la tutela provisoria al patronato público (1910-1931). En D. Lvovich y J. Suriano (Comps.) Las políticas sociales en perspectiva histórica. Argentina, 1870-1952. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento-Prometeo, 89-108.

Aversa, M. M. (2012). Infancia tutelada. Senderos institucionales y rutinas judiciales. Ciudad de Buenos Aires, 1900-1919. En E. Jackson y S. Sosenski (Coords.) Nuevas miradas a la historia de la infancia en América Latina: entre prácticas y representaciones. México DF, México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Históricas, 177-207.

Bisig, N. E. (2009). La infancia abandonada-delincuente en el discurso académico. Principios del siglo XX, Córdoba (Argentina). Revista Jurídica, 6, (1), 153-170.

Bisig, N. E. (2010). La infancia en debate. Hijos ilegítimos y abandonados delincuentes en Córdoba (1871-1914). Revista Estudios, Número especial, 133-142.

Blanes, G. y Garrigós, L. (2001). Los inicios de la Escuela de Artes y Oficios de Alcoy, 1887-1901. Análisis sociológico del alumnado. Iluil, 24, 5-31.

Candia, M. y Tita, F. (2002). Servicio doméstico, control social y circulación de menores en Córdoba durante la segunda mitad del siglo XIX. Anuario CEH, 2-3, 307-319.

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires-Miño y Dávila.

Carli, S. (2011). El campo de estudios sobre la infancia en las fronteras de las disciplinas. Notas para su caracterización e hipótesis sobre sus desafíos. En I. Cosse, V. Llobet, C. Villalta, C. Zapiola (Eds.) Infancias: Políticas y saberes en Argentina y Brasil. Siglos XIX y XX. Buenos Aires, Argentina: Teseo, 31-56.

Carrizo, G. (2014). La educación corporal salesiana en la Gobernación Militar de Comodoro Rivadavia, 1944-1955. Historia Crítica, 53, 109-128.

Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Política y sociedad, 1, (43), 27-42.

Ciafardo, E. (1992). Los niños en la ciudad de Buenos Aires. 1890-1910. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Cosse, I., Llobet, V. Villalta, C. y Zapiola, M. C. (Eds.) (2011). Infancias: Políticas y saberes en Argentina y Brasil. Siglos XIX y XX. Buenos Aires, Argentina: Teseo.

DeMause, L. (1982). Historia de la Infancia. Madrid, España: Alianza.

Di Stefano, R. (2011). Por una historia de la secularización y la laicidad en la Argentina. Quinto Sol, Revista de Historia, 15, (1), 1-31. Recuperado de http://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/quintosol/article/view/116

Fierro Torres, R. (1960). La pedagogía social de Don Bosco. Madrid, España: Sociedad Editora Internacional.

Fresia, A. (2005). Religión, educación y vida cotidiana en Rodeo del Medio, siglo XX. Contribución a una historia social de los salesianos de Don Bosco en la campaña mendocina. Buenos Aires, Argentina: Dunken.

Guy, D. (1994). Niños abandonados en Buenos Aires (1880-1914) y el desarrollo del concepto de madre. En L. Fletcher (Comp.) Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX. Buenos Aires, Argentina: Feminaria, 217-226.

Herrera, M. C. y Palermo, Y. (2013). Tendencias analíticas en la historiografía de la infancia en América Latina. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 40, (2), 279-311.

Küffer, C. Ghirardi, M. y Colantonio, S. (2014). Trabajo infantil en la ciudad de Córdoba, Argentina, en el primer tercio del siglo XIX. Naveg@mérica, 12, 1-29. Recuperado de http://revistas.um.es/navegamerica/article/view/195301

Landaburu, A. (2012). Niñez, juventud y educación. El proyecto social salesiano en Tucumán. 1916-1931. Tucumán, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de Tucumán.

La Patria, 4 de diciembre de 1906, 3-4.

La Voz del Interior, 11 de marzo de 1933, 4.

Lenti, A. (2010). Don Bosco: historia y carisma. 3 tomos. Madrid, España: Central Catequística Salesiana.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Los Principios. 28 de marzo de 1901, 4.

Los Principios. 10 de mayo de 1906, 2.

Los Principios. 16 de junio de 1922, 3.

Los Principios. 16 de noviembre de 1922, 4.

Mases, E. (2013). El trabajo infantil en la Argentina 1900-1945. Miradas contradictorias y políticas controversiales. Estudios Sociales, 45, 131-166.

Massa, L. (1930). Memorias del Colegio Pío X. Córdoba, Argentina: Imprenta Colegio Pío X.

Montero Pedrera, A. M. (1998). Origen y desarrollo de las escuelas de artes y oficios en España. Historia de la Educación, 17, 319-330.

Nicoletti, M. A. (2008). Indígenas y misioneros en la Patagonia. Huellas de los salesianos en la cultura y religiosidad de los pueblos originarios. Buenos Aires, Argentina: Continente.

Potthast, B. y Carreras, S. (2005). Entre la familia, la sociedad y el Estado. Niños y jóvenes en América Latina (siglos XIX-XX). Madrid-Frankfurt, España-Alemania: Iberoamericana- Vervuert.

Resiale, J. M. (2013). Los niños de la calle en las representaciones de la elite dirigente cordobesa a principios del siglo XX. Ponencia presentada en las IV Jornadas Nacionales de Historia Social. La Falda, 15, 16 y 17 de mayo, Universidad Nacional de Córdoba.

Ríos J. C. y Talak, A. M. (1999). La niñez en los espacios urbanos (1890-1920). En F. Devoto y M. Madero (Dirs.) Historia de la vida privada en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Taurus, 139-156.

Rodríguez P. y Manarelli, M. E. (2007). Introducción. En Historia de la Infancia en América Latina. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Rojas Flores, J. (2001). Los niños y su historia: un acercamiento conceptual y teórico desde la historiografía. Pensamiento Crítico. Revista Electrónica de Historia, 1, 1-37.

Rustán, M. y Carbonetti, A. (2000). Trabajo infantil en contextos urbanos de la Argentina. El caso de Buenos Aires y Córdoba a principios del siglo XX. Cuadernos de Historia, Serie Población, 2, 1-20.

Sánchez Román, J. A. (2007). De las “Escuelas de Artes y Oficios” a la Universidad Obrera Nacional: Estado, elites y educación técnica en Argentina, 1914-1955. Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija, 10, 269-299.

Sosenski, S. y Jakson Albarran, E. (Coords.) (2012). Nuevas miradas a la historia de la infancia en América Latina. Entre prácticas y representaciones. México DF, México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Históricas.

Suriano, J. (2001). La cuestión social y el complejo proceso de construcción inicial de las políticas sociales en la argentina moderna. Ciclos, XI, (21), 123-147.

Villalta, C. (2010). La conformación de una matriz interpretativa. La definición jurídica del abandono y la pérdida de la patria potestad. En L. Lionetti y D. Míguez (Comps.) Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960). Rosario, Argentina: Prohistoria, 71-96.

Zapiola, M. C. (2007a). Niños en las calles: imágenes literarias y representaciones oficiales en la Argentina del Centenario. En S. Gayol y M. Madero (Eds.) Formas de Historia Cultural. Buenos Aires, Argentina: Prometeo, 305-332.

Zapiola, M. C. (2007b). La invención del menor. Representaciones, discursos y políticas públicas de menores en la ciudad de Buenos Aires, 1882-1921. Tesis de Maestría inédita. Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires.

Zoila, S. (2007). Los niños en la historia. Los enfoques historiográficos de la infancia. Takwá, 11-12, 31-50.

Additional Files

Published

2017-08-28

How to Cite

Moretti, N. D. (2017). Social issue, childhood and vocational education. The Salesians and the option for the poorest. Cordoba, Argentina, 1905-1935. Quinto Sol, 21(2). https://doi.org/10.19137/qs.v21i2.1068

Issue

Section

Research Papers / Artículos